Op Kot

Ik zoek een kamer/studio/appartement

Tips bij het zoeken

  • Wanneer zoek ik best een kot?

De verhuur van studentenkamers en studio’s voor het nieuwe academiejaar start zodra een overzicht beschikbaar is van de vrijgekomen kamers. Verschillende kotbazen bieden al vanaf april kamers te huur aan. Het verhuurseizoen van Brik start begin juli, na de examenperiode. Het blijft mogelijk om een kamer te huren zolang er kamers beschikbaar zijn, maar hoe vroeger je je zoektocht start, hoe groter de keuze.

Kan je pas in augustus of september je zoektocht starten? Geen probleem: Ook op dat moment zijn er nog steeds koten te vinden in de stad, maar de keuze is minder uitgebreid.

  • Is Brussel wel een veilige stad?

Brussel is niet onveiliger dan andere steden, integendeel. De afgelopen tien jaar nam de bevolking in Brussel steeds toe, terwijl het aantal misdrijven daalde. De Brusselse criminaliteitsgraad ligt lager dan die in Antwerpen, Gent, Mechelen, Charleroi of Luik. Dit maakt de criminaliteit waarmee sommige Brusselaars geconfronteerd werden niet minder reëel: elk misdrijf is er een te veel.

  • Hoe zoek ik een kot?

Trek niet lukraak de stad in op zoek naar een studentenkamer. Nestel je even achter je computer en ontdek wat Brussel te bieden heeft. Via mykot.be vind je een aanbod van meer dan 3000 studentenkamers. Dit geeft je een ideaal startpunt voor je zoektocht naar een kot, waarop je verschillende koten, buurten en prijzen met elkaar kunt vergelijken.

Ook Brik helpt je verder in je zoektocht. Tijdens de Kottours leiden we je rond langs de beschikbare kamers die Brik verhuurt. Zo krijg je meteen een zicht op de verschillende kamer in het aanbod van Brik.

De Kottours lopen de hele zomer langsheen de beschikbare koten zolang de voorraad strekt.`

  • Waar moet ik op letten bij het kiezen van een kamer in Brussel?

Met de kotzoeker mykot.be zoek je uit meer dan 4000 studentenkamers in Brussel. Brik voert regelmatige controles uit. In principe voldoen deze kamers aan de geldende regels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met betrekking tot veiligheid, infrastructuur en comfort voor (studenten)woningen. Daar hoef je je dus alvast geen zorgen over te maken

Wat wel helpt bij je zoektocht, is om zelf alvast na te gaan waar jij je prettig voelt. Ben je een sociaal dier en wil je graag in een levendig huis wonen? Dan is een gemeenschappelijke keuken voor jou ideaal. Wil je graag heel Brussel leren kennen? Dan is het wellicht leuk om in een andere buurt te wonen dan waar je school is.

Bekijk op MyKot al eens de mogelijkheden, en filter in het aanbod op de criteria die voor jou belangrijk zijn. Zo kan je gericht op bezoek, om een kot te vinden dat bij je past!

  • Hoeveel kost een kot in Brussel?

De huurprijzen van studentenkamers in Brussel variëren sterk. Het type kamer, de oppervlakte en de eigen voorzieningen bepalen de huurprijs. Maar ook de buurt, de verblijfsperiode en de energieprestatie spelen een rol.

Brik biedt verschillende kottypes aan:

  • Kamer (standaardkamer met lavabo): vanaf € 290,00 + nutsvoorzieningen
  • Kamer+ (kamer met eigen douche): vanaf € 345,00 + nutsvoorzieningen
  • Studio (kamer met eigen sanitair en keukentje): vanaf €410,00 + nutsvoorzieningen
  • Gedeelde studio (geschikt voor 2 personen): vanaf € 580,00 + nutsvoorzieningen

Huren bij Brik

  • Welke types kamers verhuurt Brik?

Brik verhuurt bemeubelde studentenkamers in het centrum van Brussel. Hierbij maken we onderscheid tussen 3 types:

  • Kamer = standaard studentenkamer – keuken, douche en toilet worden gedeeld met kotgenoten
  • Kamer PLUS = studentenkamer met eigen douche – keuken en toilet worden gedeeld met kotgenoten
  • Studio = studentenkamer met eigen douche en kitchenette – toilet wordt gedeeld met kotgenoten (tenzij anders vermeld)
  • Shared studio: Gedeelde studio voor 2 studenten.

Daarnaast verhuurt Brik een aantal (onbemeubelde) flats voor jong afgestudeerden.

  • Kom ik in aanmerking voor een studentenkamer bij Brik?

Brik verhuurt studentenkamers en studio’s aan studenten van partnerinstellingen. Om een kamer te huren bij Brik moet je ingeschreven zijn bij een van de partnerinstellingen

  • Kan ik de koten bezichtingen?

Ja, dat kan! Brik moedigt nieuwe huurders aan om een studentenkamer te bezoeken voordat een contract wordt ondertekend. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. In de zomer organiseert Brik verschillende keren per week Kottours langs de beschikbare kamers.

  • Kan ik ook kamers bezoeken buiten de Kottours?

Tijdens de zomermaanden worden de kamers enkel bezocht tijdens de geplande Kottours. Zo beperken we het aantal bezoekmomenten, en kunnen we de rust van de huidige huurders garanderen. Wanneer er tijdens het academiejaar nog kamers vrij zijn, kan je steeds contact opnemen met Brik om een bezoekmoment af te spreken.

  • Kan ik een optie nemen op een kot?

Nee. Brik werkt volgens het principe: first come, first served. Wie eerst op het bureau van Brik het contract voor een kamer komt ondertekenen, krijgt voorrang. Er worden geen kamers gereserveerd.

  • Ik moet nog op een ingangsexamen slagen vooraleer ik aan mijn opleiding kan starten. Kan ik pas daarna een kot van Brik huren? 

Van zodra ons huurseizoen start, raden we je aan om een kot vast te leggen. Studenten die in augustus of september nog een toelatingsproef moeten afleggen en hiervoor niet zouden slagen, kunnen tot 1 week voor de start van de huurovereenkomst opzeggen tegen een administratieve kost van €100.

  • Kom ik in aanmerking voor een Flat van Brik?

Brik verhuurt een aantal flats voor jong-afgestudeerden (FJA) in het centrum van Brussel. Afgestudeerden van partnerinstellingen krijgen voorrang.

  • Ik probeer een account aan te maken, maar mijn onderwijsinstelling staat niet in het rijtje. Wat nu?

Je kunt een andere instelling selecteren, zodat je wel alle informatie over de koten kunt zien. Kijk wel na of je in aanmerking komt om een kamer te huren bij Brik – deze kamers zijn voorbehouden voor studenten van partnerinstellingen.

  • Hebben jullie meer foto’s van de koten?

Voor de kamers die Brik verhuurt, staan alle foto’s op MyKot. Voor koten die verhuurd worden door privé-huisbazen, kan je dit altijd navragen bij de vermelde contactpersoon.

Om een volledig beeld te krijgen van de kamer, maak je best de tijd om een bezoek te brengen.

  • Zijn extra kosten (water, elektriciteit, gas, internet…) inbegrepen in de prijs?

Nee. De prijs die vermeld staat op MyKot is de netto huurprijs. Controleer zeker welke (vaste of variabele) kosten hier nog bijkomen.

  • Is kamer … nog vrij?”

Tijdens het verhuurseizoen wordt de website dagelijks up to date gehouden. In principe geldt: als de kamer op MyKot staat vermeld, is-ie beschikbaar.

Vragen over je huurcontract bij Brik

  • Mag ik mij domiciliëren op mijn kot?

Nee. Binnen een huurovereenkomst voor een studentenwoning is het niet toegelaten je te domiciliëren op kot. Enkel wanneer je als student een bijzonder belang kan aantonen, en de verhuurder schriftelijke toestemming geeft, kan hierop een uitzondering gemaakt worden.

  • Kan ik mijn contract voortijdig opzeggen?

De huurregelgeving voor studentenkamers in Brussel voorziet de mogelijkheid voor studenten om het huurcontract voortijdig te beëindigen, mits een opzegtermijn van 2 maanden. Wil je je contract opzeggen, dan kan je dit per aangetekende brief aan Brik laten weten. De opzegtermijn zal ingaan de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de aangetekende opzegbrief werd ontvangen.

Voorbeeld: opzegbrief aangetekend verzonden op 5 mei ? De opzegtermijn loopt gedurende de maand juni en juli.

Wil je toch sneller je kamer verlaten? Neem dan steeds contact op met Brik om de mogelijkheden te bespreken.

  • Kan ik mijn kamer tijdens de zomermaanden onderverhuren?

Het huurcontract laat onderverhuring enkel toe ná schriftelijke goedkeuring van Brik. De toestemming wordt enkel gegeven wanneer je onderverhuurt aan een student die zich akkoord verklaart met de huisregels van Brik.

Let wel: Als huurder blijf je steeds verantwoordelijk voor de acties en de mogelijke schade aangericht door deze persoon. Ook de huur blijf jij verder betalen.

We raden je aan om zelf een contract af te sluiten met je onderhuurder. Je kan hiervoor het modelcontract van Brik gebruiken.

  • Kan ik mijn sleutel eerder ophalen dan 15 september?

Nee, helaas. De dagen voor de sleutelophaling werken wij hard om alle kamers te controleren en de nodige herstellingen uit te voeren. Alles zodat jij vanaf 15 september kan intrekken in je kamer!

  • Mijn huurcontract loopt ten einde. Kan ik mijn huurcontract bij Brik verlengen?

Huurde je het voorbije jaar een kamer bij Brik, dan vragen we je voor 31 mei te laten weten of je een nieuw contract wil afsluiten bij Brik of niet. Als huurder van Brik krijg je ook de eerste keuze om van kamer te veranderen.

Vragen over je betaling

  • Wanneer moet ik mijn huur betalen?

De eerste maand huur wordt onmiddellijk betaald bij het ondertekenen van je contract. Nadien moet de huur telkens maandelijks gestort worden, aan het begin van de huurmaand.

Hoe kan ik mijn huur betalen?

Je kan de huur overschrijven naar het bankrekeningnummer vermeld in je contract of je kan op ons kantoor betalen met Bancontact, Mastercard, VIsa, American Express, Maestro ,…

  • Welke kosten zijn inbegrepen in de huurprijs?

De netto huurprijs van je studentenkamer omvat de huur van de (bemeubelde) kamer, en het gebruik van de gemeenschappelijke delen. Daarnaast staat ook het klus- en poetsteam van Brik paraat voor reparaties en onderhoud van de gebouwen.

Voor internet, water en energie wordt maandelijks een bijkomende kost aangerekend. Op het einde van het huurcontract wordt een afrekening opgemaakt op basis van het effectief opgemeten verbruik.

  • Welke bijkomende kosten moet ik nog betalen?

De netto huurprijs van je studentenkamer/studio wordt berekend zonder kosten voor internet en nutsvoorzieningen. Maandelijks wordt een vaste kost aangerekend voor internet, en een voorschot voor het verbruik van energie en water. Op het einde van het academiejaar wordt een afrekening gemaakt op basis van het effectief opgemeten verbruik. Deze afrekening ontvang je ten laatste op 15 november.

  • Hoe wordt mijn energieverbruik berekend?

De kosten voor energie worden op het einde van je huurcontract afgerekend op basis van het effectief opgemeten verbruik.

De wijze van meten verschilt per studentenhuis: individuele tellers die het elektriciteitsverbruik meten per kot, calorimeters die de warmte kosten verdelen per radiator, of een combinatie van beide. De kosten voor warm en koud water worden meestal verdeeld over alle bewoners. In de huurovereenkomst kan je zien welke tellers individueel zijn.

De energiekosten voor gemeenschappelijke ruimtes worden verdeeld op basis het type van je studentenkamer – als huurder van een studio betaal je geen energiekosten voor de gemeenschappelijke keuken.

Je kan de meterstand van jouw kamer raadplegen in de meterkast in je gebouw. Door op een bewuste manier om te gaan met het verbruik van energie en water, kan je alvast heel wat besparen op je afrekening. Schakel elektrische apparaten uit als je ze niet nodig hebt. Zet de verwarming uit als je je kamer verlaat.

Meer tips en info op brik.be/KiloWattKot

  • Wanneer wordt mijn waarborg terugbetaald?

Je waarborg wordt terugbetaald ten laatste twee maanden na het aflopen van je huurcontract.

Vragen over je studentenhuis

  • Welke meubels moet ik zelf voorzien bij een kamer bij Brik?

De kamers die Brik verhuurt (Long Stay) zijn bemeubeld. Een bed met lattenbodem, een kleerkast, een bureau, een bureaustoel, een boekenrekje en een stoel zijn steeds aanwezig. Een matras (90×200 cm) en bedlinnen moet je zelf voorzien.

  • Mag ik mijn eigen meubels in de kamer zetten?

Ja, dat mag. Je mag de aanwezige meubels die Brik voorziet ook vervangen door je eigen meubels, als je dat wenst. Je moet dan wel zelf opslagplaats regelen voor de Brik-meubelen, en zorgen dat ze aan het eind van je huurperiode weer in dezelfde staat terug in de kamer staan.

  • Mag ik een koelkast/microgolf-oven/kookplaatje in mijn kamer zetten?

Nee. Om veiligheidsredenen is het niet toegelaten om zomaar bijkomende elektrische toestellen in je kamer te plaatsen wanneer er in de kamer geen kookgelegenheid is voorzien. De gemeenschappelijke keukens zijn uitgerust om te koken.

Wanneer je toch een koelkast wilt plaatsen, moet je hiervoor expliciet de toestemming vragen aan Brik.

  • Kan ik de was doen op kot? 

Er bestaat geen mogelijkheid om kleding te wassen op kot. Gelukkig zijn er voldoende wasserettes aanwezig, verspreid in het stadscentrum.

De koten op Duivenkotstraat 25 en Zavelput 20 zijn wel voorzien van was-en droogmachines. 

  • Mag ik de muren van mijn kamer verven?

Ja, dat mag. Aan het eind van je huurperiode moeten de muren wel weer proper wit achtergelaten worden.

  • Is er (draadloos) internet in mijn kamer bij Brik?

Brik voorziet draadloos internet in alle studentenkamers. Hiervoor wordt een kost aangerekend van 15,00 EUR per maand, die samen met de huur wordt overgeschreven.

  • Is mijn studentenhuis brandveilig?

De veiligheid van de studentenhuizen van Brik werd getoetst aan de voorschriften van de Brusselse brandweer.

In alle studentenhuizen zijn de nodige brandblusapparaten en noodverlichting aanwezig. Deze worden jaarlijks gecontroleerd op een goede werking.

In alle studentenkamers en gemeenschappelijke ruimtes is een brandmelder voorzien. De centrale branddetectie-installaties worden jaarlijks gecontroleerd.

Breng Brik steeds op de hoogte bij een brandmelding, een storing van de installatie of een defecte brandblusser. Zo kan de brandveiligheid steeds gegarandeerd blijven.

  • Moet ik zelf nog een verzekering afsluiten voor mijn studentenkamer?

De gebouwen van Brik zijn verzekerd tegen brand. Als huurder sta je zelf in voor de verzekering van je persoonlijke inboedel, met afstand van verhaal tegenover Brik. Deze verzekering kan eventueel gebeuren door een uitbreiding van de bestaande brandpolis van je ouders.

  • Mag ik gasten ontvangen op mijn kamer?

Het is toegelaten bezoek te ontvangen in je studentenhuis en op je kamer, maar als huurder ben je steeds verantwoordelijk voor het gedrag van de personen die je toelaat in je studentenhuis. Denk eraan om de rust in (de omgeving van) je studentenhuis te bewaren, en na 22u géén lawaai te maken.

Het is niet toegelaten om gasten voor meerdere dagen op je kamer te laten verblijven, zonder uitdrukkelijke toestemming van Brik.

  • Mag ik een feestje organiseren op kot?

Geen studentenleven zonder een feest.

Maar in de studentenhuizen van Brik is het niet toegelaten om feesten te organiseren. Enkel zo kunnen we de rust van buren en kotgenoten bewaren, en (over)last vermijden. Gelukkig zijn er in Brussel genoeg gelegenheden waar je samen met je vrienden een feestje kan bouwen.

  • Mag ik huisdieren houden op kot?

Nee. Huisdieren zijn niet toegelaten in de koten van Brik.

  • Is er een TV-aansluiting op kot?

Op de koten van Brik is geen TV-aansluiting voorzien. Wanneer de infrastructuur aanwezig is, kan je als huurder wel zelf contact opnemen met een provider om een aansluiting in orde te brengen.

  • Is er een fietsenstalling op kot?

In verschillende Brik-huizen is ruimte voorzien om je fiets te stallen. Controleer hiervoor de informatie op MyKot.

Reparaties & klachten

  • Help, ik ben mijn sleutel vergeten!

Neem tijdens de kantooruren contact op met Brik. Tegen een administratieve kost, krijg je een reservesleutel mee. Let op! Geef je aan je einde van het contract de originele sleutel samen met de reservesleutel niet terug dan wordt de verloren sleutel en/of badge aan kostprijs van je waarborg gehouden.

Ook buiten de kantooruren blijft de permanentie dienst van Brik bereikbaar om je kamerdeur te openen. Let wel: deze dienst is niet gratis. De kosten van deze interventie worden gefactureerd.

  • Reparatieverzoek

Een nieuwe lamp indraaien kan je wellicht nog zelf tot een goed einde brengen. Voor verdere technische bijstand staan de klusjesmannen van Brik klaar. Meld je probleem én je kamernummer aan Brik – via telefoon, of via mail.

Is het Brikkantoor gesloten? Bedenk dan eerst of je niet kan wachten tot tijdens de kantooruren van Brik. Echt een noodgeval? Bel dan het nummer van de permanentiedienst.

  • Wie kan ik contacteren bij overlast?

Heb je last van je buren? Meestal is de overlast onbedoeld. Klop even bij ze aan en maak een vriendelijk praatje. Vaak lost dat het probleem al op.
Houdt de overlast toch aan? Je kan de overlast bij de kotverantwoordelijke van het gebouw en aan Brik melden.
Bij extreme en herhaaldelijke gevallen kan je je ook steeds richten to de lokale politie.

  • Een klacht over de service van Brik?

We doen ons uiterste best om jou een goede service te bieden. Verliep er iets niet naar wens? Neem zeker contact op met Brik voor een klacht over de afhandeling van jouw dossier, de interventie van de klusjesdienst, of de service van de poetsploeg. We streven ernaar de klachten naar tevredenheid op te lossen.

Ik huur een kamer bij een privé-huisbaas

Vragen over het huurcontract

  • Hoe ziet een goed huurcontract er uit?

In de huurovereenkomst leggen huurder en verhuurder afspraken vast voor het gebruik van de studentenkamer. Beide partijen verklaren zich akkoord met deze afspraken.

Brik stelde een modelcontract op dat je als referentiedocument kan gebruiken bij het opstellen van een huurovereenkomst voor een studentenkamer. Kijk op http://kotbaas.be/het-brik-modelcontract/

Reparaties & klachten

  • Reparatie nodig?

Een storing of defect in je studentenhuis? Neem in eerste instantie contact op met je verhuurder. De contactgegevens staan vermeld op je huurcontract.

  • Voldoet mijn kamer aan de kwaliteitsnormen voor een studentenkamer?

De kamers op brik.mykot.be werden getoetst aan de geldende normen voor studentenkamers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Twijfel je aan de conformiteit van je studentenkamer? Neem contact op met het privé-kotenpunt van Brik.

E – marc@brik.be

T – +32(0)2 629 23 23

  • Heb je een klacht over een prive-huisbaas?

Huurde je een studentenkamer via de kotzoeker brik.mykot.be en heb je een onenigheid met je huisbaas of twijfels over je huurcontract? Via het privé-kotenpunt van Brik helpen we je graag verder.

E – marc@brik.be

T – +32(0)2 629 23 23

Brussel

Is Brussel een studentenstad?

Brussel is de grootste studentenstad van het land, hier studeren meer dan 100.000 studenten! Brussel beschikt niet over één grote studentenbuurt, wel over verschillende studentenbuurten verspreid over het gewest. Er zijn immers 52 universiteiten en hogescholen. Maar bovenal is Brussel een echte wereldstad. Je kan je volledig onderdompelen in het campusleven of op ontdekking gaan in de rest van de stad. Je krijgt dus alle voordelen van een studentenstad, plus alle voordelen van een wereldstad.

Wat valt er allemaal te beleven in Brussel?

Brussel is een bruisende stad waar op elke hoek wel iets te beleven valt. Loop je graag rond in een kunstgalerie, in het park of op de dansvloer? Hou je van wereldkeuken, Brusselse biertjes of kook je graag zelf met verse groenten van op de markt? Brussel heeft voor iedereen iets te bieden, écht voor iedereen!

Bestaat er een gids voor studenten in Brussel?

Ja, Brik heeft alle informatie rond studeren in Brussel voor jullie gebundeld in een gids. Hierin vind je alle noodzakelijke informatie rond studeren, op kot gaan, studentenwijken en leuke tips over Brussel. Je kan deze gids ophalen op het Brikkantoor, bij de STUVO op je campus of je kan hem ook digitaal bekijken.

Studeren

Waar kan ik studeren in Brussel?

In Brussel zijn er vijf Nederlandstalige hogeronderwijsinstellingen. Dat zijn Vrije Universiteit Brussel (VUB), Erasmushogeschool Brussel (EhB), Odisee, LUCA School of Arts en KU Leuven – campussen Brussel. 

Waar kan ik blokken tijdens de examenperiode?

Studeer jij liever samen met anderen tijdens de blokperiode? Brik organiseert drie keer per jaar de Study Spaces. Op verschillende locaties in Brussel openen organisaties een ruimte waar je als student in stilte, maar toch samen de blok kan trotseren. Hier vind je meer informatie terug.

Mobiliteit

Hoeveel kost een abonnement voor metro, tram en bus in Brussel?

Een MIVB-schoolabonnement voor studenten (tot en met 24 jaar oud) kost slechts €12 en is geldig op heel het netwerk van de MIVB (behalve vanaf Brussels Airport met lijn 12). Dus zelfs als je niet elke dag het openbaar vervoer neemt, is het toch een goed idee om zo’n abonnement te nemen! De MIVB-app geeft je de realtime aankomsttijden van jouw tram, bus of metro. Aanrader!

Je kan ook een BRUPASS nemen. Dit is geldig in de BRUPASS- zone en kan gebruikt worden op heel het net van de MIVB én op de netten van De Lijn, Tec en de NMBS in Brussel.

Ga je wekelijks met de trein naar jouw kot?

Kies voor de Student Multi (de vroegere Campuskaart, voor studenten tot en met 25 jaar). Dit is de voordeligste formule, want je betaalt afhankelijk van de afstand hoogstwaarschijnlijk minder dan €2 per rit. 

Ga je elke dag met de trein naar de les?

Kies dan voor een Schoolabonnement. Dit kan je nemen voor een periode van 1, 3 of 12 maanden.

Wil je overal een fiets ter beschikking in Brussel?

Kies dan voor een Villo!-abonnement. Dankzij Brik krijg je 50% korting op de prijs voor het eerste jaar. Met jouw abonnement kan je op heel wat plaatsen een Villo!-fiets ontlenen en op een andere plek wegzetten. Een voordeel van dit systeem is dus dat je je geen zorgen hoeft te maken over diefstal. Sinds 2019 is een deel van de Villo!-fietsen ook elektrisch, om vlotter de heuvels in Brussel te kunnen nemen.

Wil je graag een eigen fiets in Brussel?

Neem dan zeker een fiets mee van thuis, of ga eens kijken bij Swapfiets. Bij Swapfiets betaal je slechts €15 per maand en heb je altijd een werkende fiets.

Nieuw in Brussel en moeite om te navigeren door de stad?

Google Maps ken je waarschijnlijk al, maar ook Citymapper is een zeer nuttige app die veel informatie weergeeft.

Staat je vraag er niet tussen?