Veelgestelde vragen 

Mijn Account

U gaat naar inloggen, onder het invoerveld wachtwoord klikt u op wachtwoord vergeten. Vervolgens vult u uw e-mailadres in en klikt u op indienen. Binnen enkele seconden ontvangt u in een e-mail een link naar een pagina waar u een nieuw wachtwoord kunt kiezen. Opgepast, deze mail kan in uw spam folder terechtkomen.

Indien u ingelogd bent gaat u naar mijn Mijn profiel, u klikt vervolgens op Account. Onderaan deze pagina klikt u op de knop account verwijderen. Op de volgende pagina zal u gevraagd worden of u zeker bent dat u uw account wil verwijderen. Klik vervolgens op account verwijderen.
Indien u ingelogd bent gaat u naar mijn profiel, u klikt vervolgens op mijn profiel bewerken.
U kan zich registreren op MyKot door rechtbovenaan de webpagina op de knop registreren te klikken. Vervolgens kan u kiezen of u een huisbaas of huurder bent.
U kan de websitetaal aanpassen door rechtsbovenaan de webpagina op de knoppen NL (Nederlands) of EN (Engels) te klikken. Eens je ingelogd bent kan je dit aanpassen door te klikken op Mijn profiel en dan Account.
Indien u ingelogd bent gaat u naar Mykot . Op deze pagina kan u al uw favoriete koten bekijken. Let op, dit kan enkel als huurder.
Wanneer u een vermoeden heeft dat uw account gehackt is kan u ons altijd een e-mail sturen naar mykot@brik.be.
U kan zich registreren op MyKot door rechtsbovenaan de webpagina op de knop registreren te klikken. Vervolgens maakt u de keuze registreer als huisbaas.
U kan zich registreren op MyKot door rechtbovenaan de webpagina op de knop registreren te klikken. Vervolgens maakt u de keuze registreer als huurder.
Ja, je kan MyKot ook gebruiken zonder een account. Indien u geen account heeft beschikt u wel over minder functionaliteiten zoals: contactgegevens van de huisbaas, het toevoegen van koten aan favorieten, etc..

Ja,  je kan dit vinden onder ‘Mijn profiel’ / ‘Account’

Verhuren

  1. Het invullen (op eer + ondertekenen) van de ‘Vragenlijst ivm brandveiligheid & comfort’ (FR-versie en ENG-versie)
  2. Invoeren van je wooneenheden via onze MyKot site op https://brik.mykot.be/user/register/landlord .
  3. Een bezoek ter plaatse (afspraak maken met Marc Stockmans), om de conformiteit met de Brusselse regelgeving en de specifieke aandachtspunten die te maken hebben met studentenhuisvesting, te verifiëren. (meer informatie: Directie Gewestelijke Huisvestingsdienst (of D.G.H.)).
  4. Volgende attesten/facturen doorsturen (scan/foto) via een mail of ter plaatse:
  • Plan(nen) met de verschillende wooneenheden & gemeenschappelijk ruimten.
  • Lijst met huurprijzen.
  • Aanwezigheid rookmelders met bijhorend factuur
  • Brandblusapparaat 6kg ABC (1 per verdieping) met bijhorend factuur + onderhoudscontract
  • Een geldig keuringsattest van de elektriciteit van een erkend keuringsorganisme
  • Onderhoudsattest van de centrale verwarming (jaarlijks voor mazout, 2 jaarlijks met gas)
  • Bevestiging van kwaliteitsvol internet
  • Bevestiging gebruik modelcontract Brik.

Na deze evaluatie zal er een rapport worden opgesteld met de eventueel aan te passen zaken en kunnen de wooneenheden online worden geplaatst.

Ja, u kan onbeperkt koten en panden online plaatsen op MyKot. Bovendien is het gratis!
Ja. Indien u ingelogd bent gaat u naar MyKot. Op deze pagina hebt u een overzicht van uw koten en panden. Indien u deze wil bewerken kan dit door op het potlood icoontje te klikken. Vervolgens past u de gewenste gegevens aan en klikt u op opslaan.
Niets, MyKot.be is volledig gratis.
Wanneer u een kot plaatst op brik.mykot.be wordt deze door één van onze medewerkers beoordeeld. Het kan dus even duren voor deze publiek zichtbaar is. De status van uw koten en panden kan u volgen op de MyKot pagina.
Indien u ingelogd bent gaat u naar MyKot. Indien u nog geen pand heeft aangemaakt, maakt u eerst een pand aan. Vervolgens kan u hier een kot aanmaken.
Indien u ingelogd bent gaat u naar MyKot. U klikt vervolgens op het document icoontje. Op deze pagina kan u u contract aanmaken volgens het Br(ik-modelcontract.

Meer informatie over het Brik modelcontract kan u op de website terugvinden.

Indien u ingelogd bent gaat u naar MyKot. U klikt op het potlood icoontje om uw kot te bewerken. Vervolgens heeft u rechts bovenaan de keuze om uw kot te verwijderen.
Indien u ingelogd bent gaat u naar MyKot. U klikt op het potlood icoontje om uw pand te bewerken. Vervolgens heeft u rechts bovenaan de keuze om uw pand te verwijderen.

Je kan de foto’s van volgordere veranderen door te gaan naar de pagina waar je aanpassingen kan uitvoeren voor je kot. Voor de foto zie je een icoon staan met 4 pijltjes. Klik en sleep dit naar omhoog of omlaag om de foto’s van volgorde te verplaatsen. Klik op opslaan en je foto’s zullen verschijnen in de nieuwe volgorde.

Neen, de verhuurder kan per kot een contract genereren op basis van de gegevens van de gebruikers van de huurder. Dit kan je doen door op het document-icoon te klikken naast het potloodje rechts van het kotnummer.

Als je koten zichtbaar wil maken moeten ze zichtbaar zijn en moet de beschikbaarheidsperiode op ‘ja’ staan. Koten kunnen onzichtbaar gezet worden omdat ze verhuurd zijn. Per kot kunnen er beschikbaarheidsperiodes toegevoegd worden zodat je het kot kan voorbereiden op het aankomende academiejaar.

We hebben enkele technische problemen met @telenet.be adressen. Wil je een account maken of wachtwoord wijzigen, stuur ons een mailtje op mykot@brik.be. Excuses voor het ongemak.

Huren

Indien u problemen onvervind met de contactgegevens van een huisbaas, kan u ons altijd een e-mail sturen naar mykot@brik.be
Het aanbod wordt regelmatig aangepast en de koten zijn dus doorgaans gewoon beschikbaar voor verhuur. Daarnast kan je de zoekresultaten rangschikken op laatst gewijzigd.
Die vind je op de kot of pandpagina. Let wel op: hiervoor moet je ingelogd zijn.

Algemeen

De verhuur van studentenkamers en studio’s voor het nieuwe academiejaar start zodra een overzicht beschikbaar is van de vrijgekomen kamers. Verschillende kotbazen bieden al vanaf april kamers te huur. Het piekmoment van verhuur is eind / begin juli, na de examenperiode. Ook buiten deze piekmomenten blijven er koten beschikbaar op MyKot, maar de keuze is minder uitgebreid.

U kan altijd een mail sturen naar mykot@brik.be of bellen op het nummer 02 629 23 23.