INTERNATIONALE STUDENT? WELCOME TO YOUR NEW HOMETOWN!
Hippe metropool, hart van Europa en uitvalsbasis van talrijke internationale organisaties: Brussel is de stad om een unieke buitenlandse ervaring op te doen. Als internationale student kan je ook bij Brik aankloppen. Enjoy your stay!

ONTDEK BRUSSEL
Heb je een plek gevonden om te wonen? Dan is het nu tijd om Brussel te ontdekken! In onze Studentengids vind je alle info die je nodig hebt om een echte Brusselaar te worden.
EEN KOT ZOEKEN
Ben je op zoek naar een kot in Brussel? Wij helpen je graag op weg!
Afhankelijk van de duur van je verblijf in onze hoofdstad, zijn er verschillende huurmogelijkheden. Vind je nieuwe thuis in een handomdraai!
VEELGESTELDE VRAGEN
Ik zoek een kamer/studio/appartement
Tips bij het zoeken
De verhuur van studentenkamers en studio’s voor het nieuwe academiejaar start zodra een overzicht beschikbaar is van de vrijgekomen kamers. Verschillende kotbazen bieden al vanaf april kamers te huur aan. Het verhuurseizoen van Brik start begin juli, na de examenperiode. Het blijft mogelijk om een kamer te huren zolang er kamers beschikbaar zijn, maar hoe vroeger je je zoektocht start, hoe groter de keuze.
Kan je omwille pas in augustus of september je zoektocht starten? Geen probleem: Ook op dat moment zijn er nog steeds koten te vinden in de stad, maar de keuze is minder uitgebreid.
Brussel is niet onveiliger dan andere steden, integendeel. De afgelopen tien jaar nam de bevolking in Brussel steeds toe, terwijl het aantal misdrijven daalde. De Brusselse criminaliteitsgraad ligt lager dan die in Antwerpen, Gent, Mechelen, Charleroi of Luik. Dit maakt de criminaliteit waarmee sommige Brusselaars geconfronteerd werden niet minder reëel: elk misdrijf is er een te veel.
Trek niet lukraak de stad in op zoek naar een studentenkamer. Nestel je even achter je computer en ontdek wat Brussel te bieden heeft. Via brik.mykot.be vind je een aanbod van bijna 4000 studentenkamers. Dit geeft je een ideaal startpunt voor je zoektocht naar een kot, waarop je verschillende koten, buurten en prijzen met elkaar kunt vergelijken.
Ook Brik helpt je verder in je zoektocht. Tijdens de Kottours leiden we je rond langs de beschikbare kamers die Brik verhuurt. Zo krijg je meteen een zicht op de verschillende kamer in het aanbod van Brik.
Alle kamers die Brik verhuurt, en alle kamers die vermeld staan op MyKot, worden getoetst aan de geldende regels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met betrekking tot veiligheid, infrastructuur en comfort voor (studenten)woningen. Daar hoef je je dus alvast geen zorgen over te maken!
Wat wel helpt bij je zoektocht, is om zelf alvast na te gaan waar jij je prettig voelt. Ben je een sociaal dier en wil je graag in een levendig huis wonen? Dan is een gemeenschappelijke keuken voor jou ideaal. Wil je graag heel Brussel leren kennen? Dan is het wellicht leuk om in een andere buurt te wonen dan waar je school is.
Bekijk op MyKot al eens de mogelijkheden, en filter in het aanbod op de criteria die voor jou belangrijk zijn. Zo kan je gericht op bezoek, om een kot te vinden dat bij je past!
De huurprijzen van studentenkamers in Brussel variëren sterk. Het type kamer, de oppervlakte en de eigen voorzieningen bepalen de huurprijs. Maar ook de buurt, de verblijfsperiode en de energieprestatie spelen een rol.
Bij Brik betaal je voor een studentenkamer van 12m2 gemiddeld €330 per maand (exclusief €75 voorschot voor nutsvoorzieningen). Voor een kamer met eigen douche of een studio, stijgt de gemiddelde prijs respectievelijk tot €350 en €435 (exclusief nutsvoorzieningen).
Huren bij Brik
Brik verhuurt bemeubelde studentenkamers in het centrum van Brussel. Hierbij maken we onderscheid tussen 3 types:
- Kamer = standaard studentenkamer – keuken, douche en toilet worden gedeeld met kotgenoten
- Kamer PLUS = studentenkamer met eigen douche – keuken en toilet worden gedeeld met kotgenoten
- Studio = studentenkamer met eigen douche en kitchenette – toilet wordt gedeeld met kotgenoten (tenzij anders vermeld)
Daarnaast verhuurt Brik een aantal (onbemeubelde) flats voor jong afgestudeerden.
Brik verhuurt studentenkamers en studio’s aan studenten van partnerinstellingen. Om een kamer te huren bij Brik moet je ingeschreven zijn bij een van de partnerinstellingen
Ja, dat kan! Brik moedigt nieuwe huurders aan om een studentenkamer te bezoeken voordat een contract wordt ondertekend. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. In de zomer organiseert Brik verschillende keren per week Kottours langs de beschikbare kamers.
Tijdens de zomermaanden worden de kamers enkel bezocht tijdens de geplande Kottours. Zo beperken we het aantal bezoekmomenten, en kunnen we de rust van de huidige huurders garanderen. Wanneer er tijdens het academiejaar nog kamers vrij zijn, kan je steeds contact opnemen met Brik om een bezoekmoment af te spreken.
Nee. Brik werkt volgens het principe: first come, first served. Wie eerst op het bureau van Brik het contract voor een kamer komt ondertekenen, krijgt voorrang. Er worden geen kamers gereserveerd.
Brik verhuurt een aantal flats voor jong-afgestudeerden (FJA) in het centrum van Brussel. Afgestudeerden van partnerinstellingen krijgen voorrang.
Een kamer zoeken op MyKot
Ik probeer een account aan te maken, maar mijn onderwijsinstelling staat niet in het rijtje. Wat nu?
Je kunt een andere instelling selecteren, zodat je wel alle informatie over de koten kunt zien. Kijk wel na of je in aanmerking komt om een kamer te huren bij Brik – deze kamers zijn voorbehouden voor studenten van partnerinstellingen.
Voor de kamers die Brik verhuurt, staan alle foto’s op MyKot. Voor koten die verhuurd worden door privé-huisbazen, kan je dit altijd navragen bij de vermelde contactpersoon.
Om een volledig beeld te krijgen van de kamer, maak je best de tijd om een bezoek te brengen.
Nee. De prijs die vermeld staat op MyKot is de netto huurprijs. Controleer zeker welke (vaste of variabele) kosten hier nog bijkomen.
Tijdens het verhuurseizoen wordt de website dagelijks up to date gehouden. In principe geldt: als de kamer op MyKot staat vermeld, is-ie beschikbaar.
Ik huur een kamer bij Brik
Vragen over je studentenhuis
De kamers die Brik verhuurt (Long Stay) zijn bemeubeld. Een bed met lattenbodem, een kleerkast, een bureau, een bureaustoel, een boekenrekje en een stoel zijn steeds aanwezig. Een matras en bedlinnen moet je zelf voorzien.
Ja, dat mag. Je mag de aanwezige meubels die Brik voorziet ook vervangen door je eigen meubels, als je dat wenst. Je moet dan wel zelf opslagplaats regelen voor de Brik-meubelen, en zorgen dat ze aan het eind van je huurperiode weer in dezelfde staat terug in de kamer staan.
Nee. Om veiligheidsredenen is het niet toegelaten om zomaar bijkomende elektrische toestellen in je kamer te plaatsen wanneer er in de kamer geen kookgelegenheid is voorzien. De gemeenschappelijke keukens zijn uitgerust om te koken.
Wanneer je toch een koelkast wilt plaatsen, moet je hiervoor expliciet de toestemming vragen aan Brik.
Ja, dat mag. Aan het eind van je huurperiode moeten de muren wel weer proper wit achtergelaten worden.
Brik voorziet draadloos internet in alle studentenkamers. Hiervoor wordt een kost aangerekend van 15,00 EUR per maand, die samen met de huur wordt overgeschreven.
De veiligheid van de studentenhuizen van Brik werd getoetst aan de voorschriften van de Brusselse brandweer.
In alle studentenhuizen zijn de nodige brandblusapparaten en noodverlichting aanwezig. Deze worden jaarlijks gecontroleerd op een goede werking.
In alle studentenkamers en gemeenschappelijke ruimtes is een brandmelder voorzien. De centrale branddetectie-installaties worden jaarlijks gecontroleerd.
Breng Brik steeds op de hoogte bij een brandmelding, een storing van de installatie of een defecte brandblusser. Zo kan de brandveiligheid steeds gegarandeerd blijven.
De gebouwen van Brik zijn verzekerd tegen brand. Als huurder sta je zelf in voor de verzekering van je persoonlijke inboedel, met afstand van verhaal tegenover Brik. Deze verzekering kan eventueel gebeuren door een uitbreiding van de bestaande brandpolis van je ouders.
Het is toegelaten bezoek te ontvangen in je studentenhuis en op je kamer, maar als huurder ben je steeds verantwoordelijk voor het gedrag van de personen die je toelaat in je studentenhuis. Denk eraan om de rust in (de omgeving van) je studentenhuis te bewaren, en na 22u géén lawaai te maken.
Het is niet toegelaten om gasten voor meerdere dagen op je kamer te laten verblijven, zonder uitdrukkelijke toestemming van Brik.
Geen studentenleven zonder een feest.
Maar in de studentenhuizen van Brik is het niet toegelaten om feesten te organiseren. Enkel zo kunnen we de rust van buren en kotgenoten bewaren, en (over)last vermijden. Gelukkig zijn er in Brussel genoeg gelegenheden waar je samen met je vrienden een feestje kan bouwen.
Nee. Huisdieren zijn niet toegelaten in de koten van Brik.
Op de koten van Brik is geen TV-aansluiting voorzien. Wanneer de infrastructuur aanwezig is, kan je als huurder wel zelf contact opnemen met een provider om een aansluiting in orde te brengen.
In verschillende Brik-huizen is ruimte voorzien om je fiets te stallen. Controleer hiervoor de informatie op MyKot.
Vragen over je betaling
De eerste maand huur wordt onmiddellijk betaald bij het ondertekenen van je contract. Nadien moet de huur telkens maandelijks gestort worden, aan het begin van de huurmaand.
De netto huurprijs van je studentenkamer omvat de huur van de (bemeubelde) kamer, en het gebruik van de gemeenschappelijke delen. Daarnaast staat ook het klus- en poetsteam van Brik paraat voor reparaties en onderhoud van de gebouwen.
Voor internet, water en energie wordt maandelijks een bijkomende kost aangerekend. Op het einde van het huurcontract wordt een afrekening opgemaakt op basis van het effectief opgemeten verbruik.
De netto huurprijs van je studentenkamer/studio wordt berekend zonder kosten voor internet en nutsvoorzieningen. Maandelijks wordt een voorschot aangerekend voor het energieverbruik. Op het einde van het academiejaar wordt een afrekening gemaakt op basis van het effectief opgemeten verbruik. Deze afrekening ontvang je ten laatste op 15 november.
De kosten voor energieverbruik worden op het einde van je huurcontract afgerekend op basis van het effectief opgemeten verbruik. De elektriciteitskosten worden verdeeld op basis van het individueel opgemeten verbruik per studentenkamer; de kosten voor water en gas worden verdeeld over alle bewoners. De energiekosten voor gemeenschappelijke ruimtes worden verdeeld op basis het type van je studentenkamer – als huurder van een studio betaal je geen energiekosten voor de gemeenschappelijke keuken.
Je kan de meterstand van jouw kamer raadplegen in de meterkast in je gebouw. Door op een bewuste manier om te gaan met het verbruik van energie en water, kan je alvast heel wat besparen op je afrekening. Schakel elektrische apparaten uit als je ze niet nodig hebt. Zet de verwarming uit als je je kamer verlaat.
Meer energietips vind je op http://www.energids.be/nl/energietips/ .
Je waarborg wordt terugbetaald ten laatste twee maanden na het aflopen van je huurcontract.
Reparaties & klachten
Neem tijdens de kantooruren contact op met Brik. In ruil voor een waarborg, krijg je een reservesleutel mee. Ben je je sleutel verloren, dan kan je een nieuwe sleutel en badge aankopen aan kostprijs.
Ook buiten de kantooruren blijft de permanentiedienst van Brik bereikbaar om je kamerdeur te openen. Let wel: deze dienst is niet gratis. De kosten van deze interventie worden gefactureerd.
Een nieuwe lamp indraaien kan je wellicht nog zelf tot een goed einde brengen. Voor verdere technische bijstand staan de klusjesmannen van Brik klaar. Meld je probleem én je kamernummer aan Brik – via telefoon, of via mail.
Is het Brikkantoor gesloten? Bedenk dan eerst of je niet kan wachten tot tijdens de kantooruren van Brik. Echt een noodgeval? Bel dan het nummer van de permanentiedienst.
Heb je last van je buren? Meestal is de overlast onbedoeld. Klop even bij ze aan en maak een vriendelijk praatje. Vaak lost dat het probleem al op.
Houdt de overlast toch aan? Je kan de overlast bij Brik melden.
We doen ons uiterste best om jou een goede service te bieden. Verliep er iets niet naar wens? Neem zeker contact op met Brik voor een klacht over de afhandeling van jouw dossier, de interventie van de klusjesdienst, of de service van de poetsploeg. We streven ernaar de klachten naar tevredenheid op te lossen.
Vragen over je huurcontract bij Brik
Nee. Het is niet toegelaten je te domiciliëren op kot. De huurovereenkomst die wordt afgesloten laat immers niet toe dit als hoofdverblijfplaats te gebruiken.
In principe blijft het contract gelden voor de hele vooropgestelde duur, tenzij in geval van overmacht.
Wil je toch je contract opzeggen, dan kan je dit per aangetekende brief aan Brik laten weten. De opzegtermijn zal ingaan op de eerste dag van de volgende huurmaand. Er wordt een verbrekingsvergoeding aangerekend van 3 maanden nettohuur (= zonder nutsvoorzieningen en internet). Deze opzegvergoeding wordt teruggebracht tot 1 maand nettohuur indien je een nieuwe huurder kan aanbrengen voordat je contract afloopt.
Het huurcontract laat onderverhuring enkel toe na schriftelijke goedkeuring van Brik. De toestemming wordt enkel gegeven wanneer je onderverhuurt aan een student die zich akkoord verklaart met de huisregels van Brik.
Let wel: Als huurder blijf je steeds verantwoordelijk voor de acties van deze persoon. Ook de huur blijf jij verder betalen.
Nee, helaas. De dagen voor de sleutelophaling werken wij hard om alle kamers te controleren, te poetsen en van een likje verf te voorzien. Alles zodat jij op 15 september in een frisse kamer komt!
Huurde je het voorbije jaar een kamer bij Brik, dan vragen we je voor 15 juni te laten weten of je een nieuw contract wil afsluiten bij Brik of niet. Als huurder van Brik krijg je ook de eerste keuze om van kamer te veranderen.
Ik huur een kamer bij een privé-huisbaas
Vragen over het huurcontract
In de huurovereenkomst leggen huurder en verhuurder afspraken vast voor het gebruik van de studentenkamer. Beide partijen verklaren zich akkoord met deze afspraken.
Brik stelde een modelcontract op dat je als referentiedocument kan gebruiken bij het opstellen van een huurovereenkomst voor een studentenkamer. Kijk op http://kotbaas.be/het-brik-modelcontract/
Reparaties & klachten
Een storing of defect in je studentenhuis? Neem in eerste instantie contact op met je verhuurder. De contactgegevens staan vermeld op je huurcontract.
Alle kamers op MyKot werden getoetst aan de geldende normen voor studentenkamers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Twijfel je aan de conformiteit van je studentenkamer? Neem contact op met het privé-kotenpunt van Brik.
E – marc@brik.be
T – +32(0)2 629 23 23
Huurde je een studentenkamer via de kotzoeker MyKot.be en heb je een onenigheid met je huisbaas? Via het privé-kotenpunt van Brik helpen we je graag verder.
E – marc@brik.be
T – +32(0)2 629 23 23