1. Home
  2. Faq
  3. Op kot

FAQ

We krijgen veel vragen en hebben daar vaak ook een pasklaar antwoord op. Hier vind je een overzicht van de meestgestelde vragen die we krijgen.

Op kot

Er zijn geen veelgestelde vragen voor dit thema.

  • Ik zoek een kamer/studio/appartement in Brussel

    • Wanneer zoek ik best een kot?

      Om een kot te huren moet er een voldoende aanbod beschikbaar zijn. Vanaf april stijgt het aantal beschikbare koten. Kijk bijvoorbeeld op MyKot . Het verhuurseizoen van Brik start begin juli, na de examenperiode.

      Hoe zoek ik een kot?

      Trek niet lukraak de stad in op zoek naar een kot, maar zoek online. Op mykot.be vind je meer dan 3.300 koten, studio's en appartementen voor studenten in Brussel. Geef je voorkeuren in en ontdek welke koten beschikbaar zijn. Als je ingelogd bent, kan je de kotbaas contacteren. Tip: ga zeker altijd kijken voor je een contract tekent!

      Ook Brik helpt je verder in je zoektocht. We organiseren Open Kotdagen tijdens de infodagen van je toekomstige hogeschool of universiteit. Zo kan je al eens kijken hoe een kot eruitziet.

      Tijdens onze Kottours leiden we je rond langs de beschikbare koten we verhuren. Zo krijg je meteen een zicht op de verschillende koten van Brik. De Kottours van Brik lopen de hele zomer langs de beschikbare koten, tot alles verhuurd is.

      Waar moet ik op letten bij het kiezen van een kot?

      Let zeker op deze vijf belangrijke zaken:

      1. Het kot voldoet aan de veiligheidsnormen

      2. Een degelijke huurovereenkomst

      3. De locatie en reistijd naar je hogeschool of universiteit

      4. Het comfortniveau en de privacy moet aansluiten bij je persoonlijkheid

      5. Je bent er (financieel) klaar voor om op eigen benen te staan

      Lees meer in dit artikel

      Ik zoek een kot voor een kort verblijf

      De wettelijke standaardperiode voor een kotcontract is 12 maanden, maar er zijn ook kotbazen die kortere contracten aanbieden. Via MyKot heb je de mogelijkheid om te zoeken op verschillende periodes. (klik bij de filter op ‘meer’). Hier en daar kan je misschien onderhandelen met de kotbaas.

      Bij Brik bieden we speciaal voor internationale studenten korte verblijven aan van één semester of korter in het Van Orley International Student House.

      Een tip: de kotbaas overtuig je misschien wel voor een contract van 6 maanden als je zelf meteen iemand aanbrengt die de andere 6 maand wil huren.

      Een kot is voor mij te duur. Is er financiële steun?

      Neem zeker contact op met de dienst studentenvoorzieningen (stuvo) van je hogeschool of universiteit. Zij kunnen je begeleiden in de materie van studietoelages en uitkeringen. Sommige scholen bieden een huurpremie, maar onder voorwaarden (bijvoorbeeld als je een kot huurt op de campus of huurt bij Brik). Brik zelf kent geen huurpremies toe.

      Tot slot: klop eens aan bij het Sociaal Verhuurkantoor voor Studenten (SVKS) om te zien of je in aanmerking komt. Een kot huren daar kan aan héél lage prijzen.

      Zie ookhttps://centenvoorstudenten.be

      Is Brussel wel een veilige stad?

      Laten we er niet flauw over doen, Brussel is een metropool (de énige in België) en heeft de lusten maar ook de lasten van een grootstad. Je wil cijfers? Op de Safe Cities Index van The Economist in 2021 scoort ze net onder Parijs en boven Rome. Niet bepaald slecht gezelschap. Een veiligheidsgevoel is subjectief en hangt sterkt af van wie je bent en waar en wanneer je je in de stad bent; de kans op een pickpockets is groter in een druk station dan in de supermarkt om de hoek van je kot. Met gezond verstand kom je al een heel eind.

      Toch twijfels? Kom langs tijdens onze Open Kotdagen en spreek erover met de locals!

  • Ik zoek een kot, een studio of appartement van Brik

    • Welke koten verhuurt Brik?

      We hebben verschillende types koten:

      LONG STAY = Voor een verblijf van 12 maanden

      • Kot (gedeelde keuken, douche en toilet): vanaf € 307,50 + extra kosten

      • Kot+ (kamer met eigen douche): vanaf € 377,50 + extra kosten

      • Studio (kamer met eigen sanitair en keukentje in één ruimte): vanaf € 427,50 + extra kosten

      Het gaat telkens om bemeubelde koten. De extra kosten zijn voor internet, eventuele taksen en het maandelijks voorschot voor nutsvoorzieningen. Die worden aan het einde van het academiejaar afgerekend.

      SHORT STAY = Voor een semesterverbrlijf (of korter)

      Daarnaast bieden we ook nog enkele onbemeubelde Flats voor jong afgestudeerden aan.

      Kom ik aanmerking voor een kot bij Brik?

      We verhuren koten en studio’s aan studenten van onze partnerinstellingen. Dat zijn VUB, EhB, Odisee, LUCA en KU Leuven campussen Brussel. Om een kot te huren bij Brik moet je ingeschreven zijn bij één van de partnerinstellingen. We vragen een inschrijvingsbewijs. (Nog niet ingeschreven? Een kopie van je aanvraag tot inschrijving of een verklaring op eer volstaat.)

      Kan ik de koten van Brik bezichtigen?

      Ja, dat kan! We moedigen nieuwe huurders aan om een kot te bezoeken voordat een contract wordt ondertekend. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. In de zomer organiseren we verschillende keren per week Kottours langs de beschikbare koten. What you see is what you get!

      Kan ik ook koten bezoeken buiten de Kottours?

      Een kot voor het komende academiejaar huren kan enkel tijdens Kottours gedurende de zomermaanden. Inschrijven is verplicht en kan vanaf juni hier. Zo beperken we het aantal bezoekmomenten, en garanderen we de rust van de huidige huurders.

      Wanneer er tijdens het academiejaar nog koten te huur zijn, kan je altijd contact met ons opnemen om een bezoekmoment voor die koten af te spreken.

      Hebben jullie meer foto’s van de koten?

      Alle foto’s van de koten van Brik vind je op mykot.be. Je ziet per studentenhuis enkele foto’s. Als een kot beschikbaar is, zie je ook daarvan de foto’s.

      Om een volledig beeld te krijgen van het kot, breng je best een bezoekje. Dat kan tijdens onze Kottours.

      Kan ik een optie nemen op een kot?

      Als je een kot kiest bij Brik tijdens de Kottours vragen we om dezelfde dag de nodige persoonsgegevens en documenten aan te leveren. Gebeurt dat niet, dan vervalt de reservatie. Ondertekenen gebeurt digitaal en daarvoor heb je vijf dagen. Spreekt voor zich dat je maar één kot kan reserveren.

      Boek je als internationale student online, dan heb je 24 uur de tijd om de documenten aan te leveren na de bevestiging van je reservatie.

      Er is geen wachtlijst. We werken volgens het principe first come, first served.

      Ik moet nog een ingangsexamen doen voor ik aan mijn opleiding kan starten. Kan ik pas daarna een kot van Brik huren?

      Je kan het contract al tekenen voor een kot van Brik nog voor je de resultaten van je toegangsproef hebt. Als je niet slaagt, kan je tot 1 september opzeggen aan een administratieve kost van 100 euro.

      Als je uit eigen beweging beslist om het kot niet te nemen of niet in Brussel te studeren, dan is de normale opzegprocedure van toepassing.

      Zijn extra kosten (water, elektriciteit, gas, internet …) inbegrepen in de prijs?

      Nee. De prijs die eerst vermeld staat op MyKot is de netto huurprijs. Via het detailoverzicht zie je welke kosten hier nog bijkomen. Bij Brik is dat gewoonlijk: de kost voor internet, een voorschot voor nutsvoorzieningen dat later wordt afgerekend en eventuele taksen. Let erop: je betaalt altijd een waarborg aan het begin van het contract.

      Is kamer … nog vrij?

      Als het kot op MyKot staat, is het beschikbaar voor de vermelde periode. Vind je het niet terug op de site, dan is het niet (meer) vrij.

      Is er internet op mijn kot bij Brik?

      Brik voorziet draadloos internet in alle koten. Hiervoor wordt een kost aangerekend van 15 - 25 euro per maand, die samen met de huur wordt overgeschreven. We bieden een gegarandeerde 12 Mbps download en 3 Mbps upload.

      Zijn de studentenhuizen van Brik brandveilig?

      De veiligheid van de studentenhuizen van Brik is getoetst aan de voorschriften van de Brusselse brandweer.

      In alle studentenhuizen zijn de nodige brandblusapparaten en noodverlichting aanwezig. Die worden jaarlijks gecontroleerd op een goede werking. In alle koten en gemeenschappelijke ruimtes is een brandmelder voorzien. De centrale branddetectie-installaties worden jaarlijks gecontroleerd.

      Is er een fietsenstalling in de koten van Brik?

      In onze verschillende studentenhuizen is er ruimte voorzien om je fiets te stallen. Controleer hiervoor de informatie op MyKot.

    • Kom ik in aanmerking voor een flat van Brik?

      Brik verhuurt een aantal Flats voor jong afgestudeerden (FJA) in het centrum van Brussel. Afgestudeerden van onze partnerinstellingen (VUB, EhB, Odisee, LUCA en KU Leuven campussen Brussel) krijgen voorrang. De specifieke toewijzingscriteria vind je hier.

      Waarom kan ik maar drie jaar blijven in een flat voor jong afgestudeerden?

      De bedoeling van de flats is om de stap van het kotleven naar en vast stek in Brussel te vergemakkelijken. Na drie jaar zijn de meeste huurders klaar voor een volgende stap. Bovendien hebben we maar een paar flats. We willen elke jaar nieuwe afgestudeerden de kans geven op een plek.

    • What are the prices for single and double rooms?

      It’s best to check the price of each individual room. Take a look here.

      Are there any extra costs?

      No, the room rates are all-inclusive. However, you may have to pay extra costs if you damage your room or leave it in a poor condition at the end of your stay.

      How long can I stay in Van Orley?

      Our contracts run until 14 February for the autumn semester and until 14 September for the spring semester and over the summer. Take a look at the FAQs. We discuss the possibilities of extending your stay.

      How do I apply for a room?

      See here. After the call for applications has been sent, applications are processed on a first-come-first-served basis.

      Do I have to bring bed linen and towels?

      We provide plain white bedding, so no Spiderman or Frozen prints. You do have to bring your own towels.

      Do I have to bring kitchen equipment?

      There are already a lot of pots and pans in the building. We also provide every tenant with a basic set that includes cutlery and plates. If you want anything more specific than that, you’ll need to bring it or buy it yourself.

      Do double rooms have two separate bedrooms?

      No, most double rooms have just one bedroom. See the floor plans for an outline of the rooms.

      When can I apply?

      Applications open at the beginning of July for the autumn semester and halfway through November for the spring semester. You can only apply once you’ve received the call for applications. Leave your contact info here to be sure your receive it.

      I see there is a priority rule. Who has priority?

      1. Students from partner schools who are staying for a semester (VUB, EhB, Odisee, LUCA, KU Leuven Brussels campuses).

      2. Students from partner schools who are staying for less than a semester (VUB, EhB, Odisee, LUCA, KU Leuven Brussels campuses).

      3. Students enrolled at other schools in Brussels.


      4. Interns.

      How do I find a room-mate? And can Brik help me find one?

      See this Facebook group. We will help where we can, so reach out for help if you need it!

      Will Brik find me a room-mate?

      For shorter stays you can choose to have a room-mate assigned by Brik. We only assign room-mates of the same gender and for no more than three months.

      I signed a contract but decided not to live in Van Orley after all.

      You don’t know what you’re missing! For a cancellation made less than one month prior to the beginning of the lease, you’ll have to pay one month net rent (without utility costs) as a cancellation fee. This will usually be deducted from the deposit you’ve already paid. The remainder of the deposit will be refunded.

      I’m not sure about my visa. What will happen if it’s not approved?

      The visa application process is something that may take time. If you’re not sure it will be approved, you may be best waiting to make your booking. Once you sign a rental contract, you’ll have to pay a cancellation fee or pay the two-month notice period.

      What documents do I need to provide when making a booking?

      See step 3 on this page. A (preliminary) proof of enrolment can be an email from your guest university or your home university, a learning agreement, a student card of the guest university, an admission letter, etc.

      Can I extend my contract?

      Incoming students have priority. A contract extension may not be possible. And you may not be able to stay in the same room. Why? There are only limited housing options for short stays. Students who are staying in Brussels for longer periods of time have plenty of housing options elsewhere (see our other student rooms).

  • Je huurt bij Brik

    • Ik heb een technisch probleem op kot. Wie contacteer ik daarvoor?

      Als student-huurder zijn er enkele zaken waarvoor je zelf instaat: het vervangen van een lamp, het ontstoppen en vrijhouden van je afvoer en het proper houden van je kamer en de gemeenschappelijke delen.

      Is er een noodgeval of gaat er toch iets defect, dan staat het technisch team van Brik voor je klaar.
      Meld je probleem via dit formulier. Vermeld altijd je kamernummer en voeg een foto toe. Zo kunnen we je nog beter helpen.

      Is het Brik-kantoor gesloten? Bedenk dan eerst of je niet kan wachten tot de openingsuren van Brik. Echt een noodgeval? Bel dan het nummer van de permanentiedienst.

      Hoe kan ik de permanentiedienst bereiken?

      Is het Brik-kantoor gesloten? Bedenk dan eerst of je niet kan wachten tot de openingsuren van Brik.
      Echt een noodgeval? Bel dan het nummer van de permanentiedienst.

      Je vindt het telefoonnummer op de welkomstflyer die je kreeg toen je je sleutel kwam ophalen, of aan de voordeur / in de keuken van je kot of gewoon hier:
      +32 498 75 43 36

      Help, ik ben mijn sleutel vergeten!

      Neem tijdens de kantooruren contact op met Brik. Tegen een administratieve kost krijg je een reservesleutel mee. Geef aan het einde van je contract de originele sleutel samen met de reservesleutel terug. Als je dat niet doet, wordt een stuk van de waarborg ingehouden.

      Ook buiten de kantooruren is de permanentiedienst van Brik bereikbaar om je kamerdeur te openen. Let op: deze dienst is niet gratis. Je betaalt de kosten van deze interventie.

      Kan ik een extra sleutel krijgen?

      Ook als je een extra sleutel wil - maximum eentje - betaal je een administratieve kost. Geef aan het einde van je contract de originele sleutel samen met de extra sleutel terug. Als je dat niet doet, wordt een stuk van de waarborg ingehouden.

      Ik kan geen (of moeilijk) verbinding maken met het internet.

      Controleer of je buren hetzelfde probleem hebben. Er is misschien een probleem met je toestel.
      Maak een speedtest (fast.com), neem een screenshot en stuur die naar de internetprovider én naar Brik.
      Je vindt de contactgegevens van de internetprovider op de welkomflyer of in de gemeenschappelijke ruimtes aan de muur.


      Houd ons zeker in cc. Zo volgen we op of je goed geholpen wordt.

      Wat is het Wi-Fi-wachtwoord?

      Je vindt het geafficheerd in de gemeenschappelijke delen en op de welkomflyer.

      Hoe lang duurt het voor mijn probleem opgelost is?

      We pakken de problemen gebouw per gebouw aan. Je ontvangt een bericht wanneer jouw studentenhuis aan de beurt is.

      Voor elke melding wijzen we een prioriteit toe. Minder dringende zaken worden gegroepeerd met andere klusjes in hetzelfde studentenhuis. Voor erg dringende probleem komen we gewoonlijk de volgende werkdag al langs. Bij de start van het academiejaar hebben we gewoonlijk meer klusjes te doen dus kan het iets langer duren.

      Duurt het langer dan gedacht? Je mag ons een reminder sturen.

      Wie contacteer ik bij overlast?

      Heb je last van je buren? Klop even bij ze aan en maak een vriendelijk praatje. Vaak lost dat het probleem al op.

      Houdt de overlast toch aan? Meld het dan bij de kotverantwoordelijke van je studentenhuis en bij Brik. We proberen te bemiddelen. Bij extreme en herhaaldelijke gevallen kan je je richten tot de lokale politie.

      Wat doe ik als er een alarm afgaat?

      Piept het toestel in je kamer elke paar minuten? Dat wil zeggen dat de batterij leeg is. Neem zo snel mogelijk contact op Brik voor een vervanging.

      Loeit er een sirene continu? Dan is er rook of brand gedetecteerd. Ga naar buiten, sluit je kamerdeur en ramen, en vermijd liften. Contacteer het Brik-kantoor of de permanentiedienst als je in veiligheid bent. Breng Brik altijd op de hoogte bij een brandmelding, een storing van de installatie of een defecte brandblusser. Zo kan de brandveiligheid gegarandeerd blijven.

      Een klacht over de service van Brik?

      We doen ons uiterste best om jou een goede service te bieden. Verliep er toch iets niet naar wens? Neem gerust contact op met ons om dat te melden.

    • Welke meubels moet ik zelf voorzien op kot bij Brik?

      De koten die Brik verhuurt, zijn bemeubeld. Een bed met lattenbodem (90×200 cm), een kleerkast, een bureau, een bureaustoel, een boekenrekje en een stoel of krukje zijn altijd aanwezig. Een matras en bedlinnen voorzie je zelf.

      Mag ik mijn eigen meubels in de kamer zetten?

      Ja, dat mag. Je mag de aanwezige meubels ook vervangen door je eigen meubels als je dat wil. Je moet dan wel zelf opslagplaats regelen voor de Brik-meubels, en zorgen dat ze aan het einde van je huurperiode weer in dezelfde staat terug in je kamer staan. Meubels stockeren ergens in het studentenhuis is niet mogelijk.

      Mag ik een koelkast/microgolf/kookplaatje in mijn kamer zetten?

      Neen. Om veiligheidsredenen is het niet toegelaten om zomaar bijkomende elektrische toestellen in je kamer te plaatsen als er in het kot geen kookgelegenheid is voorzien. De gemeenschappelijke keukens zijn uitgerust om te koken.

      Als je toch een koelkast wilt plaatsen, vraag hier dan toestemming voor aan Brik. Het voorschot voor energie is berekend op een normaal verbruik zonder extra toestellen. De kans bestaat dus dat je op het einde moet bijbetalen.

      Kan ik de was doen op kot?

      In de studentenhuizen in Duivenkotstraat 25, Zavelput 20 en Van Orleystraat 14 zijn er was- en droogmachines.

      In de andere studentenhuizen is het niet mogelijk om kleding te wassen. Gelukkig zijn er voldoende wasserettes aanwezig in het stadscentrum.

      Mag ik de muren van mijn kamer verven?

      Ja, dat mag. Aan het eind van je huurperiode laat je de muren wel weer proper wit achter.

      Is er een tv-aansluiting op kot?

      Op de koten van Brik is geen tv-aansluiting voorzien. Als de infrastructuur aanwezig is, kan je als huurder wel zelf contact opnemen met een provider om een aansluiting in orde te brengen. Je staat zelf in voor alle kosten.

    • How much does it cost to do the laundry?

      €3 for washing and €0.50 for drying (10 mins).

      I want to have a parcel delivered, but there’s no doorbell.

      You can have parcels delivered to the Brik office: Zavelput 20, 1000 Brussels. Always mention ‘Brik’ + your name.

    • Mag ik gasten ontvangen op mijn kamer?

      Het is toegelaten bezoek te ontvangen in je studentenhuis en op je kot, maar als huurder ben je verantwoordelijk voor het gedrag van je bezoek. Denk eraan om de rust in (de omgeving van) je studentenhuis te bewaren, en na 22.00 uur geen lawaai te maken.


      Het is niet toegelaten om gasten voor meerdere dagen op je kot te laten verblijven, zonder toestemming van Brik.

      Mag ik een feestje organiseren op kot?

      Geen studentenleven zonder feest, dat is zeker. Toch is het in de studentenhuizen van Brik niet toegelaten om feestjes te organiseren. Enkel zo kunnen we de rust van buren en kotgenoten bewaren, en overlast vermijden. Gelukkig zijn er in Brussel genoeg opties om samen met je vrienden een feestje te bouwen.

      Mag ik huisdieren houden op kot?

      Neen. Huisdieren zijn niet toegelaten in de koten van Brik.

      Wie zet het afval buiten?

      Dat doe jij, samen met je kotgenoten. De kotverantwoordelijke en Brik maken een afvalplanning op aan het begin van het academiejaar. In het beste geval moet je maar om de zoveel weken het afval buiten zetten.

      Wie is de kotverantwoordelijke?

      De kotverantwoordelijke is een medebewoner die er is als aanspreekpunt, enerzijds voor Brik en anderzijds voor de andere bewoners. De kotverantwoordelijke helpt om het reilen en zeilen van het kotleven in goede banen te leiden en krijgt in ruil een beperkte korting op de huurprijs.

      Hoe kan ik pakjes laten leveren? Ik heb geen individuele deurbel.

      Laat je gsm-nummer achter bij de bestelling voor de koerier, of duid een postpunt aan vlak bij je kot als de bezorglocatie van jouw voorkeur

      Moet ik zelf poetsen?

      Jouw kot of studio poetsen, dat doe je zelf. Brik komt minstens één keer elke twee weken langs om de gemeenschappelijke delen te poetsen. Maar alle bewoners samen hebben de verantwoordelijkheid om de gemeenschappelijke ruimtes proper te houden. We voorzien poetsmateriaal in de gemeenschappelijke delen.

    • Kan ik mijn sleutel eerder ophalen dan de startdatum van mijn contract?

      Nee, helaas. De dagen voor de start van de huur werken wij hard om alle koten te controleren en de nodige dringende herstellingen uit te voeren. Zo kan jij op 1 of 15 september goed starten in je kot.

      Moet ik zelf nog een verzekering afsluiten voor mijn kot?

      De gebouwen van Brik zijn verzekerd tegen brand. Als huurder sta je zelf in voor de verzekering van je persoonlijke inboedel, met afstand van verhaal tegenover Brik. Die verzekering kan je eventueel doen door een uitbreiding van de bestaande brandpolis van je ouders.

      Moet ik een plaatsbeschrijving opmaken?

      Ja, twee keer: binnen de eerste vijf dagen na het intrekken én bij het verlaten van je kot. Je ontving van ons samen met je sleutel een sjabloonblad dat je kan invullen. Nog eenvoudiger is het online via deze links:

      Meer info: plaatsbeschrijving Long stay
      Meer info: Van Orley 14

      Mag ik mij domiciliëren op kot?

      Nee. Binnen een huurovereenkomst voor een studentenhuis is het niet toegelaten je te domiciliëren op kot. Enkel als je een bijzonder belang aantoont, en de verhuurder schriftelijke toestemming geeft, kan hierop een uitzondering gemaakt worden.

      Voor bepaalde internationale studenten en studenten die geen andere officiële woonplaats hebben, maakt Brik een uitzondering. Toestemming krijg je pas na een schriftelijke aanvraag via welkom@brik.be.

      Kan ik de huur voortijdig beëindigen?

      De huurregelgeving voor koten in Brussel voorziet de mogelijkheid voor studenten om het huurcontract voortijdig te beëindigen, mits een opzegtermijn van twee maanden en slechts in bepaalde gevallen. Wil je je contract opzeggen, dan kan je dat per aangetekende brief aan Brik laten weten. Meer info hier.

      Voorbeeld: opzegbrief aangetekend verzonden op 5 mei? De opzegtermijn loopt vanaf 1 juni tot en met 31 juli.

      Wil je toch sneller je kamer verlaten? Neem dan contact op met Brik om de mogelijkheden te bespreken. Een huurovereenkomst van drie maanden of korter kan niet opgezegd worden.

      Kan ik mijn kamer tijdens de zomermaanden onderverhuren?

      Het huurcontract laat onderverhuring niet toe. Het is pas mogelijk ná schriftelijke goedkeuring van Brik. De toestemming geven we enkel als de onderhuur voldoet aan enkele voorwaarden. Meer info op deze pagina.

      Mijn huurcontract bij Brik loopt ten einde. Kan ik mijn contract verlengen?

      Ja, dat kan! Laat voor 31 mei weten of je een nieuw contract wil afsluiten bij Brik of niet. Als onze huurder krijg je ook de eerste keuze om van kamer te veranderen.

      Als je geen nieuw contract ondertekend hebt, heb je geen recht op verlenging en moet je je kot of flat op 8 september verlaten.

    • Wanneer moet ik mijn huur betalen?

      De eerste maand huur betaal je uiterlijk voor de startdatum van de huur. Nadien stort je de huur maandelijks, binnen de eerste 5 dagen na de start van de huurmaand. Een huurmaand loopt bij Brik gewoonlijk van de 15e van de huidige maand tot de 14e dag van de volgende maand.

      Op welke manier kan ik mijn huur betalen?

      Je schrijft de huur over naar het bankrekeningnummer vermeld in je contract, of je kan bij ons op kantoor betalen met Bancontact, Mastercard, Visa, American Express, Maestro … We aanvaarden geen cash-betalingen.

      Vermeld bij een overschrijving zeker je kamernummer en schrijf het correcte maandbedrag over.

      Welke kosten zijn inbegrepen in de huurprijs?

      De netto huurprijs van je kot omvat de huur van de (bemeubelde) kamer, en het gebruik van de gemeenschappelijke delen. Eén set sleutels is inbegrepen. Daarnaast staat ook ons onderhoudsteam paraat voor reparaties en het poetsen van de gebouwen.

      Voor internet, water en energie wordt maandelijks een bijkomende kost aangerekend. Op het einde van het huurcontract maken we een afrekening op basis van het effectief verbruik van de nutsvoorzieningen.

      Sinds 2022 is er ook een gemeentelijk taks in Brussel-Stad. Die betaal je maandelijks bovenop de huurprijs. We proberen de Stad de taks te laten afschaffen voor studenten. Als dat lukt, storten we je die kost terug.

      Welke bijkomende kosten moet ik betalen?

      De netto huurprijs van je kot wordt berekend zonder kosten voor internet, taksen en nutsvoorzieningen. Maandelijks wordt een vaste kost aangerekend voor internet, taksen en een voorschot voor het verbruik van energie en water. Op het einde van het academiejaar maken we een afrekening op basis van het effectief verbruik. De afrekening ontvang je ten laatste op 15 november.

      Andere bijkomende kosten kunnen aangerekend worden als er schade of poetswerk is in je kot bij het vertrek, bij het verlies van een sleutel, of als de permanentiedienst uitrukt voor een niet-gedekt dienst (bijvoorbeeld je vergat je sleutel in huis).

      Hoe wordt mijn energieverbruik berekend?

      Brik hanteert het principe ‘de gebruiker betaalt’. De kosten voor energie worden op het einde van je huurcontract afgerekend op basis van het effectief opgemeten verbruik in het studentenhuis. De wijze van meten verschilt per studentenhuis, maar is meestal een combinatie van individueel verbruik en gemeenschappelijk verbruik.

      Individueel: Er zijn bijvoorbeeld individuele tellers die het elektriciteitsverbruik meten per kot, calorimeters die de warmtekosten verdelen per radiator, of een combinatie van beide.

      Gemeenschappelijk: De energiekosten voor de gemeenschappelijke ruimtes worden verdeeld op basis het type van je kot. Als huurder van een studio betaal je bijvoorbeeld geen energiekosten voor de gemeenschappelijke keuken. De kosten voor warm en koud water worden meestal verdeeld over alle bewoners.

      In de huurovereenkomst vind je een link naar de berekeningswijze voor jouw kottype. Het contract vermeldt ook welke tellers individueel zijn. De meterstanden van jouw kot raadpleeg je in de meterkast in je gebouw. Door op een bewuste manier om te gaan met het verbruik van energie en water, bespaar je al heel wat op je afrekening.

      Tips om je energieverbruik te beperken, vind je op brik.be/KiloWattKot.

      Wanneer krijg ik mijn waarborg terug?

      Je waarborg wordt terugbetaald ten laatste twee maanden na afloop van je huurcontract. Als er schade, poetskosten, of onbetaalde huur is, worden die kosten ingehouden van je waarborg.

      Waarom betaal ik dit jaar meer dan vorig jaar?

      De huurprijzen van Brik worden jaarlijks herzien op basis van de gezondheidsindex en goedgekeurd door de raad van bestuur waarin jouw school en studenten zijn vertegenwoordigd.

      Help, ik kan mijn kot niet meer betalen.

      Breng ons onmiddellijk op de hoogte. Voor elk geval zoeken we de best mogelijke oplossing.
      Als we niet van jouw probleem afweten, krijg je automatisch aanmaningsberichten en dan kunnen de kosten oplopen.

      Houd er wel rekening mee: als je meer dan twee maanden huurachterstand hebt (zonder afspraak met Brik), kan je contract beëindigd worden

  • Ik zoek een kamer/studio/appartement in Brussel

    • Algemeen
      Wanneer zoek ik best een kot?

      Om een kot te huren moet er een voldoende aanbod beschikbaar zijn. Vanaf april stijgt het aantal beschikbare koten. Kijk bijvoorbeeld op MyKot . Het verhuurseizoen van Brik start begin juli, na de examenperiode.

      Hoe zoek ik een kot?

      Trek niet lukraak de stad in op zoek naar een kot, maar zoek online. Op mykot.be vind je meer dan 3.300 koten, studio's en appartementen voor studenten in Brussel. Geef je voorkeuren in en ontdek welke koten beschikbaar zijn. Als je ingelogd bent, kan je de kotbaas contacteren. Tip: ga zeker altijd kijken voor je een contract tekent!

      Ook Brik helpt je verder in je zoektocht. We organiseren Open Kotdagen tijdens de infodagen van je toekomstige hogeschool of universiteit. Zo kan je al eens kijken hoe een kot eruitziet.

      Tijdens onze Kottours leiden we je rond langs de beschikbare koten we verhuren. Zo krijg je meteen een zicht op de verschillende koten van Brik. De Kottours van Brik lopen de hele zomer langs de beschikbare koten, tot alles verhuurd is.

      Waar moet ik op letten bij het kiezen van een kot?

      Let zeker op deze vijf belangrijke zaken:

      1. Het kot voldoet aan de veiligheidsnormen

      2. Een degelijke huurovereenkomst

      3. De locatie en reistijd naar je hogeschool of universiteit

      4. Het comfortniveau en de privacy moet aansluiten bij je persoonlijkheid

      5. Je bent er (financieel) klaar voor om op eigen benen te staan

      Lees meer in dit artikel

      Ik zoek een kot voor een kort verblijf

      De wettelijke standaardperiode voor een kotcontract is 12 maanden, maar er zijn ook kotbazen die kortere contracten aanbieden. Via MyKot heb je de mogelijkheid om te zoeken op verschillende periodes. (klik bij de filter op ‘meer’). Hier en daar kan je misschien onderhandelen met de kotbaas.

      Bij Brik bieden we speciaal voor internationale studenten korte verblijven aan van één semester of korter in het Van Orley International Student House.

      Een tip: de kotbaas overtuig je misschien wel voor een contract van 6 maanden als je zelf meteen iemand aanbrengt die de andere 6 maand wil huren.

      Een kot is voor mij te duur. Is er financiële steun?

      Neem zeker contact op met de dienst studentenvoorzieningen (stuvo) van je hogeschool of universiteit. Zij kunnen je begeleiden in de materie van studietoelages en uitkeringen. Sommige scholen bieden een huurpremie, maar onder voorwaarden (bijvoorbeeld als je een kot huurt op de campus of huurt bij Brik). Brik zelf kent geen huurpremies toe.

      Tot slot: klop eens aan bij het Sociaal Verhuurkantoor voor Studenten (SVKS) om te zien of je in aanmerking komt. Een kot huren daar kan aan héél lage prijzen.

      Zie ookhttps://centenvoorstudenten.be

      Is Brussel wel een veilige stad?

      Laten we er niet flauw over doen, Brussel is een metropool (de énige in België) en heeft de lusten maar ook de lasten van een grootstad. Je wil cijfers? Op de Safe Cities Index van The Economist in 2021 scoort ze net onder Parijs en boven Rome. Niet bepaald slecht gezelschap. Een veiligheidsgevoel is subjectief en hangt sterkt af van wie je bent en waar en wanneer je je in de stad bent; de kans op een pickpockets is groter in een druk station dan in de supermarkt om de hoek van je kot. Met gezond verstand kom je al een heel eind.

      Toch twijfels? Kom langs tijdens onze Open Kotdagen en spreek erover met de locals!

  • Ik zoek een kot, een studio of appartement van Brik

    • Algemeen
      Welke koten verhuurt Brik?

      We hebben verschillende types koten:

      LONG STAY = Voor een verblijf van 12 maanden

      • Kot (gedeelde keuken, douche en toilet): vanaf € 307,50 + extra kosten

      • Kot+ (kamer met eigen douche): vanaf € 377,50 + extra kosten

      • Studio (kamer met eigen sanitair en keukentje in één ruimte): vanaf € 427,50 + extra kosten

      Het gaat telkens om bemeubelde koten. De extra kosten zijn voor internet, eventuele taksen en het maandelijks voorschot voor nutsvoorzieningen. Die worden aan het einde van het academiejaar afgerekend.

      SHORT STAY = Voor een semesterverbrlijf (of korter)

      Daarnaast bieden we ook nog enkele onbemeubelde Flats voor jong afgestudeerden aan.

      Kom ik aanmerking voor een kot bij Brik?

      We verhuren koten en studio’s aan studenten van onze partnerinstellingen. Dat zijn VUB, EhB, Odisee, LUCA en KU Leuven campussen Brussel. Om een kot te huren bij Brik moet je ingeschreven zijn bij één van de partnerinstellingen. We vragen een inschrijvingsbewijs. (Nog niet ingeschreven? Een kopie van je aanvraag tot inschrijving of een verklaring op eer volstaat.)

      Kan ik de koten van Brik bezichtigen?

      Ja, dat kan! We moedigen nieuwe huurders aan om een kot te bezoeken voordat een contract wordt ondertekend. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. In de zomer organiseren we verschillende keren per week Kottours langs de beschikbare koten. What you see is what you get!

      Kan ik ook koten bezoeken buiten de Kottours?

      Een kot voor het komende academiejaar huren kan enkel tijdens Kottours gedurende de zomermaanden. Inschrijven is verplicht en kan vanaf juni hier. Zo beperken we het aantal bezoekmomenten, en garanderen we de rust van de huidige huurders.

      Wanneer er tijdens het academiejaar nog koten te huur zijn, kan je altijd contact met ons opnemen om een bezoekmoment voor die koten af te spreken.

      Hebben jullie meer foto’s van de koten?

      Alle foto’s van de koten van Brik vind je op mykot.be. Je ziet per studentenhuis enkele foto’s. Als een kot beschikbaar is, zie je ook daarvan de foto’s.

      Om een volledig beeld te krijgen van het kot, breng je best een bezoekje. Dat kan tijdens onze Kottours.

      Kan ik een optie nemen op een kot?

      Als je een kot kiest bij Brik tijdens de Kottours vragen we om dezelfde dag de nodige persoonsgegevens en documenten aan te leveren. Gebeurt dat niet, dan vervalt de reservatie. Ondertekenen gebeurt digitaal en daarvoor heb je vijf dagen. Spreekt voor zich dat je maar één kot kan reserveren.

      Boek je als internationale student online, dan heb je 24 uur de tijd om de documenten aan te leveren na de bevestiging van je reservatie.

      Er is geen wachtlijst. We werken volgens het principe first come, first served.

      Ik moet nog een ingangsexamen doen voor ik aan mijn opleiding kan starten. Kan ik pas daarna een kot van Brik huren?

      Je kan het contract al tekenen voor een kot van Brik nog voor je de resultaten van je toegangsproef hebt. Als je niet slaagt, kan je tot 1 september opzeggen aan een administratieve kost van 100 euro.

      Als je uit eigen beweging beslist om het kot niet te nemen of niet in Brussel te studeren, dan is de normale opzegprocedure van toepassing.

      Zijn extra kosten (water, elektriciteit, gas, internet …) inbegrepen in de prijs?

      Nee. De prijs die eerst vermeld staat op MyKot is de netto huurprijs. Via het detailoverzicht zie je welke kosten hier nog bijkomen. Bij Brik is dat gewoonlijk: de kost voor internet, een voorschot voor nutsvoorzieningen dat later wordt afgerekend en eventuele taksen. Let erop: je betaalt altijd een waarborg aan het begin van het contract.

      Is kamer … nog vrij?

      Als het kot op MyKot staat, is het beschikbaar voor de vermelde periode. Vind je het niet terug op de site, dan is het niet (meer) vrij.

      Is er internet op mijn kot bij Brik?

      Brik voorziet draadloos internet in alle koten. Hiervoor wordt een kost aangerekend van 15 - 25 euro per maand, die samen met de huur wordt overgeschreven. We bieden een gegarandeerde 12 Mbps download en 3 Mbps upload.

      Zijn de studentenhuizen van Brik brandveilig?

      De veiligheid van de studentenhuizen van Brik is getoetst aan de voorschriften van de Brusselse brandweer.

      In alle studentenhuizen zijn de nodige brandblusapparaten en noodverlichting aanwezig. Die worden jaarlijks gecontroleerd op een goede werking. In alle koten en gemeenschappelijke ruimtes is een brandmelder voorzien. De centrale branddetectie-installaties worden jaarlijks gecontroleerd.

      Is er een fietsenstalling in de koten van Brik?

      In onze verschillende studentenhuizen is er ruimte voorzien om je fiets te stallen. Controleer hiervoor de informatie op MyKot.

    • FJA – Flats voor jong afgestudeerden
      Kom ik in aanmerking voor een flat van Brik?

      Brik verhuurt een aantal Flats voor jong afgestudeerden (FJA) in het centrum van Brussel. Afgestudeerden van onze partnerinstellingen (VUB, EhB, Odisee, LUCA en KU Leuven campussen Brussel) krijgen voorrang. De specifieke toewijzingscriteria vind je hier.

      Waarom kan ik maar drie jaar blijven in een flat voor jong afgestudeerden?

      De bedoeling van de flats is om de stap van het kotleven naar en vast stek in Brussel te vergemakkelijken. Na drie jaar zijn de meeste huurders klaar voor een volgende stap. Bovendien hebben we maar een paar flats. We willen elke jaar nieuwe afgestudeerden de kans geven op een plek.

    • Short Stay – Van Orley International Student House
      What are the prices for single and double rooms?

      It’s best to check the price of each individual room. Take a look here.

      Are there any extra costs?

      No, the room rates are all-inclusive. However, you may have to pay extra costs if you damage your room or leave it in a poor condition at the end of your stay.

      How long can I stay in Van Orley?

      Our contracts run until 14 February for the autumn semester and until 14 September for the spring semester and over the summer. Take a look at the FAQs. We discuss the possibilities of extending your stay.

      How do I apply for a room?

      See here. After the call for applications has been sent, applications are processed on a first-come-first-served basis.

      Do I have to bring bed linen and towels?

      We provide plain white bedding, so no Spiderman or Frozen prints. You do have to bring your own towels.

      Do I have to bring kitchen equipment?

      There are already a lot of pots and pans in the building. We also provide every tenant with a basic set that includes cutlery and plates. If you want anything more specific than that, you’ll need to bring it or buy it yourself.

      Do double rooms have two separate bedrooms?

      No, most double rooms have just one bedroom. See the floor plans for an outline of the rooms.

      When can I apply?

      Applications open at the beginning of July for the autumn semester and halfway through November for the spring semester. You can only apply once you’ve received the call for applications. Leave your contact info here to be sure your receive it.

      I see there is a priority rule. Who has priority?

      1. Students from partner schools who are staying for a semester (VUB, EhB, Odisee, LUCA, KU Leuven Brussels campuses).

      2. Students from partner schools who are staying for less than a semester (VUB, EhB, Odisee, LUCA, KU Leuven Brussels campuses).

      3. Students enrolled at other schools in Brussels.


      4. Interns.

      How do I find a room-mate? And can Brik help me find one?

      See this Facebook group. We will help where we can, so reach out for help if you need it!

      Will Brik find me a room-mate?

      For shorter stays you can choose to have a room-mate assigned by Brik. We only assign room-mates of the same gender and for no more than three months.

      I signed a contract but decided not to live in Van Orley after all.

      You don’t know what you’re missing! For a cancellation made less than one month prior to the beginning of the lease, you’ll have to pay one month net rent (without utility costs) as a cancellation fee. This will usually be deducted from the deposit you’ve already paid. The remainder of the deposit will be refunded.

      I’m not sure about my visa. What will happen if it’s not approved?

      The visa application process is something that may take time. If you’re not sure it will be approved, you may be best waiting to make your booking. Once you sign a rental contract, you’ll have to pay a cancellation fee or pay the two-month notice period.

      What documents do I need to provide when making a booking?

      See step 3 on this page. A (preliminary) proof of enrolment can be an email from your guest university or your home university, a learning agreement, a student card of the guest university, an admission letter, etc.

      Can I extend my contract?

      Incoming students have priority. A contract extension may not be possible. And you may not be able to stay in the same room. Why? There are only limited housing options for short stays. Students who are staying in Brussels for longer periods of time have plenty of housing options elsewhere (see our other student rooms).

  • Je huurt bij Brik

    • Reparaties en klachten
      Ik heb een technisch probleem op kot. Wie contacteer ik daarvoor?

      Als student-huurder zijn er enkele zaken waarvoor je zelf instaat: het vervangen van een lamp, het ontstoppen en vrijhouden van je afvoer en het proper houden van je kamer en de gemeenschappelijke delen.

      Is er een noodgeval of gaat er toch iets defect, dan staat het technisch team van Brik voor je klaar.
      Meld je probleem via dit formulier. Vermeld altijd je kamernummer en voeg een foto toe. Zo kunnen we je nog beter helpen.

      Is het Brik-kantoor gesloten? Bedenk dan eerst of je niet kan wachten tot de openingsuren van Brik. Echt een noodgeval? Bel dan het nummer van de permanentiedienst.

      Hoe kan ik de permanentiedienst bereiken?

      Is het Brik-kantoor gesloten? Bedenk dan eerst of je niet kan wachten tot de openingsuren van Brik.
      Echt een noodgeval? Bel dan het nummer van de permanentiedienst.

      Je vindt het telefoonnummer op de welkomstflyer die je kreeg toen je je sleutel kwam ophalen, of aan de voordeur / in de keuken van je kot of gewoon hier:
      +32 498 75 43 36

      Help, ik ben mijn sleutel vergeten!

      Neem tijdens de kantooruren contact op met Brik. Tegen een administratieve kost krijg je een reservesleutel mee. Geef aan het einde van je contract de originele sleutel samen met de reservesleutel terug. Als je dat niet doet, wordt een stuk van de waarborg ingehouden.

      Ook buiten de kantooruren is de permanentiedienst van Brik bereikbaar om je kamerdeur te openen. Let op: deze dienst is niet gratis. Je betaalt de kosten van deze interventie.

      Kan ik een extra sleutel krijgen?

      Ook als je een extra sleutel wil - maximum eentje - betaal je een administratieve kost. Geef aan het einde van je contract de originele sleutel samen met de extra sleutel terug. Als je dat niet doet, wordt een stuk van de waarborg ingehouden.

      Ik kan geen (of moeilijk) verbinding maken met het internet.

      Controleer of je buren hetzelfde probleem hebben. Er is misschien een probleem met je toestel.
      Maak een speedtest (fast.com), neem een screenshot en stuur die naar de internetprovider én naar Brik.
      Je vindt de contactgegevens van de internetprovider op de welkomflyer of in de gemeenschappelijke ruimtes aan de muur.


      Houd ons zeker in cc. Zo volgen we op of je goed geholpen wordt.

      Wat is het Wi-Fi-wachtwoord?

      Je vindt het geafficheerd in de gemeenschappelijke delen en op de welkomflyer.

      Hoe lang duurt het voor mijn probleem opgelost is?

      We pakken de problemen gebouw per gebouw aan. Je ontvangt een bericht wanneer jouw studentenhuis aan de beurt is.

      Voor elke melding wijzen we een prioriteit toe. Minder dringende zaken worden gegroepeerd met andere klusjes in hetzelfde studentenhuis. Voor erg dringende probleem komen we gewoonlijk de volgende werkdag al langs. Bij de start van het academiejaar hebben we gewoonlijk meer klusjes te doen dus kan het iets langer duren.

      Duurt het langer dan gedacht? Je mag ons een reminder sturen.

      Wie contacteer ik bij overlast?

      Heb je last van je buren? Klop even bij ze aan en maak een vriendelijk praatje. Vaak lost dat het probleem al op.

      Houdt de overlast toch aan? Meld het dan bij de kotverantwoordelijke van je studentenhuis en bij Brik. We proberen te bemiddelen. Bij extreme en herhaaldelijke gevallen kan je je richten tot de lokale politie.

      Wat doe ik als er een alarm afgaat?

      Piept het toestel in je kamer elke paar minuten? Dat wil zeggen dat de batterij leeg is. Neem zo snel mogelijk contact op Brik voor een vervanging.

      Loeit er een sirene continu? Dan is er rook of brand gedetecteerd. Ga naar buiten, sluit je kamerdeur en ramen, en vermijd liften. Contacteer het Brik-kantoor of de permanentiedienst als je in veiligheid bent. Breng Brik altijd op de hoogte bij een brandmelding, een storing van de installatie of een defecte brandblusser. Zo kan de brandveiligheid gegarandeerd blijven.

      Een klacht over de service van Brik?

      We doen ons uiterste best om jou een goede service te bieden. Verliep er toch iets niet naar wens? Neem gerust contact op met ons om dat te melden.

    • Over je studentenhuis: Long Stay
      Welke meubels moet ik zelf voorzien op kot bij Brik?

      De koten die Brik verhuurt, zijn bemeubeld. Een bed met lattenbodem (90×200 cm), een kleerkast, een bureau, een bureaustoel, een boekenrekje en een stoel of krukje zijn altijd aanwezig. Een matras en bedlinnen voorzie je zelf.

      Mag ik mijn eigen meubels in de kamer zetten?

      Ja, dat mag. Je mag de aanwezige meubels ook vervangen door je eigen meubels als je dat wil. Je moet dan wel zelf opslagplaats regelen voor de Brik-meubels, en zorgen dat ze aan het einde van je huurperiode weer in dezelfde staat terug in je kamer staan. Meubels stockeren ergens in het studentenhuis is niet mogelijk.

      Mag ik een koelkast/microgolf/kookplaatje in mijn kamer zetten?

      Neen. Om veiligheidsredenen is het niet toegelaten om zomaar bijkomende elektrische toestellen in je kamer te plaatsen als er in het kot geen kookgelegenheid is voorzien. De gemeenschappelijke keukens zijn uitgerust om te koken.

      Als je toch een koelkast wilt plaatsen, vraag hier dan toestemming voor aan Brik. Het voorschot voor energie is berekend op een normaal verbruik zonder extra toestellen. De kans bestaat dus dat je op het einde moet bijbetalen.

      Kan ik de was doen op kot?

      In de studentenhuizen in Duivenkotstraat 25, Zavelput 20 en Van Orleystraat 14 zijn er was- en droogmachines.

      In de andere studentenhuizen is het niet mogelijk om kleding te wassen. Gelukkig zijn er voldoende wasserettes aanwezig in het stadscentrum.

      Mag ik de muren van mijn kamer verven?

      Ja, dat mag. Aan het eind van je huurperiode laat je de muren wel weer proper wit achter.

      Is er een tv-aansluiting op kot?

      Op de koten van Brik is geen tv-aansluiting voorzien. Als de infrastructuur aanwezig is, kan je als huurder wel zelf contact opnemen met een provider om een aansluiting in orde te brengen. Je staat zelf in voor alle kosten.

    • About your student house: Van Orley International Student House
      How much does it cost to do the laundry?

      €3 for washing and €0.50 for drying (10 mins).

      I want to have a parcel delivered, but there’s no doorbell.

      You can have parcels delivered to the Brik office: Zavelput 20, 1000 Brussels. Always mention ‘Brik’ + your name.

    • Vragen over het kotleven
      Mag ik gasten ontvangen op mijn kamer?

      Het is toegelaten bezoek te ontvangen in je studentenhuis en op je kot, maar als huurder ben je verantwoordelijk voor het gedrag van je bezoek. Denk eraan om de rust in (de omgeving van) je studentenhuis te bewaren, en na 22.00 uur geen lawaai te maken.


      Het is niet toegelaten om gasten voor meerdere dagen op je kot te laten verblijven, zonder toestemming van Brik.

      Mag ik een feestje organiseren op kot?

      Geen studentenleven zonder feest, dat is zeker. Toch is het in de studentenhuizen van Brik niet toegelaten om feestjes te organiseren. Enkel zo kunnen we de rust van buren en kotgenoten bewaren, en overlast vermijden. Gelukkig zijn er in Brussel genoeg opties om samen met je vrienden een feestje te bouwen.

      Mag ik huisdieren houden op kot?

      Neen. Huisdieren zijn niet toegelaten in de koten van Brik.

      Wie zet het afval buiten?

      Dat doe jij, samen met je kotgenoten. De kotverantwoordelijke en Brik maken een afvalplanning op aan het begin van het academiejaar. In het beste geval moet je maar om de zoveel weken het afval buiten zetten.

      Wie is de kotverantwoordelijke?

      De kotverantwoordelijke is een medebewoner die er is als aanspreekpunt, enerzijds voor Brik en anderzijds voor de andere bewoners. De kotverantwoordelijke helpt om het reilen en zeilen van het kotleven in goede banen te leiden en krijgt in ruil een beperkte korting op de huurprijs.

      Hoe kan ik pakjes laten leveren? Ik heb geen individuele deurbel.

      Laat je gsm-nummer achter bij de bestelling voor de koerier, of duid een postpunt aan vlak bij je kot als de bezorglocatie van jouw voorkeur

      Moet ik zelf poetsen?

      Jouw kot of studio poetsen, dat doe je zelf. Brik komt minstens één keer elke twee weken langs om de gemeenschappelijke delen te poetsen. Maar alle bewoners samen hebben de verantwoordelijkheid om de gemeenschappelijke ruimtes proper te houden. We voorzien poetsmateriaal in de gemeenschappelijke delen.

    • Vragen over je contract
      Kan ik mijn sleutel eerder ophalen dan de startdatum van mijn contract?

      Nee, helaas. De dagen voor de start van de huur werken wij hard om alle koten te controleren en de nodige dringende herstellingen uit te voeren. Zo kan jij op 1 of 15 september goed starten in je kot.

      Moet ik zelf nog een verzekering afsluiten voor mijn kot?

      De gebouwen van Brik zijn verzekerd tegen brand. Als huurder sta je zelf in voor de verzekering van je persoonlijke inboedel, met afstand van verhaal tegenover Brik. Die verzekering kan je eventueel doen door een uitbreiding van de bestaande brandpolis van je ouders.

      Moet ik een plaatsbeschrijving opmaken?

      Ja, twee keer: binnen de eerste vijf dagen na het intrekken én bij het verlaten van je kot. Je ontving van ons samen met je sleutel een sjabloonblad dat je kan invullen. Nog eenvoudiger is het online via deze links:

      Meer info: plaatsbeschrijving Long stay
      Meer info: Van Orley 14

      Mag ik mij domiciliëren op kot?

      Nee. Binnen een huurovereenkomst voor een studentenhuis is het niet toegelaten je te domiciliëren op kot. Enkel als je een bijzonder belang aantoont, en de verhuurder schriftelijke toestemming geeft, kan hierop een uitzondering gemaakt worden.

      Voor bepaalde internationale studenten en studenten die geen andere officiële woonplaats hebben, maakt Brik een uitzondering. Toestemming krijg je pas na een schriftelijke aanvraag via welkom@brik.be.

      Kan ik de huur voortijdig beëindigen?

      De huurregelgeving voor koten in Brussel voorziet de mogelijkheid voor studenten om het huurcontract voortijdig te beëindigen, mits een opzegtermijn van twee maanden en slechts in bepaalde gevallen. Wil je je contract opzeggen, dan kan je dat per aangetekende brief aan Brik laten weten. Meer info hier.

      Voorbeeld: opzegbrief aangetekend verzonden op 5 mei? De opzegtermijn loopt vanaf 1 juni tot en met 31 juli.

      Wil je toch sneller je kamer verlaten? Neem dan contact op met Brik om de mogelijkheden te bespreken. Een huurovereenkomst van drie maanden of korter kan niet opgezegd worden.

      Kan ik mijn kamer tijdens de zomermaanden onderverhuren?

      Het huurcontract laat onderverhuring niet toe. Het is pas mogelijk ná schriftelijke goedkeuring van Brik. De toestemming geven we enkel als de onderhuur voldoet aan enkele voorwaarden. Meer info op deze pagina.

      Mijn huurcontract bij Brik loopt ten einde. Kan ik mijn contract verlengen?

      Ja, dat kan! Laat voor 31 mei weten of je een nieuw contract wil afsluiten bij Brik of niet. Als onze huurder krijg je ook de eerste keuze om van kamer te veranderen.

      Als je geen nieuw contract ondertekend hebt, heb je geen recht op verlenging en moet je je kot of flat op 8 september verlaten.

    • Betalingen
      Wanneer moet ik mijn huur betalen?

      De eerste maand huur betaal je uiterlijk voor de startdatum van de huur. Nadien stort je de huur maandelijks, binnen de eerste 5 dagen na de start van de huurmaand. Een huurmaand loopt bij Brik gewoonlijk van de 15e van de huidige maand tot de 14e dag van de volgende maand.

      Op welke manier kan ik mijn huur betalen?

      Je schrijft de huur over naar het bankrekeningnummer vermeld in je contract, of je kan bij ons op kantoor betalen met Bancontact, Mastercard, Visa, American Express, Maestro … We aanvaarden geen cash-betalingen.

      Vermeld bij een overschrijving zeker je kamernummer en schrijf het correcte maandbedrag over.

      Welke kosten zijn inbegrepen in de huurprijs?

      De netto huurprijs van je kot omvat de huur van de (bemeubelde) kamer, en het gebruik van de gemeenschappelijke delen. Eén set sleutels is inbegrepen. Daarnaast staat ook ons onderhoudsteam paraat voor reparaties en het poetsen van de gebouwen.

      Voor internet, water en energie wordt maandelijks een bijkomende kost aangerekend. Op het einde van het huurcontract maken we een afrekening op basis van het effectief verbruik van de nutsvoorzieningen.

      Sinds 2022 is er ook een gemeentelijk taks in Brussel-Stad. Die betaal je maandelijks bovenop de huurprijs. We proberen de Stad de taks te laten afschaffen voor studenten. Als dat lukt, storten we je die kost terug.

      Welke bijkomende kosten moet ik betalen?

      De netto huurprijs van je kot wordt berekend zonder kosten voor internet, taksen en nutsvoorzieningen. Maandelijks wordt een vaste kost aangerekend voor internet, taksen en een voorschot voor het verbruik van energie en water. Op het einde van het academiejaar maken we een afrekening op basis van het effectief verbruik. De afrekening ontvang je ten laatste op 15 november.

      Andere bijkomende kosten kunnen aangerekend worden als er schade of poetswerk is in je kot bij het vertrek, bij het verlies van een sleutel, of als de permanentiedienst uitrukt voor een niet-gedekt dienst (bijvoorbeeld je vergat je sleutel in huis).

      Hoe wordt mijn energieverbruik berekend?

      Brik hanteert het principe ‘de gebruiker betaalt’. De kosten voor energie worden op het einde van je huurcontract afgerekend op basis van het effectief opgemeten verbruik in het studentenhuis. De wijze van meten verschilt per studentenhuis, maar is meestal een combinatie van individueel verbruik en gemeenschappelijk verbruik.

      Individueel: Er zijn bijvoorbeeld individuele tellers die het elektriciteitsverbruik meten per kot, calorimeters die de warmtekosten verdelen per radiator, of een combinatie van beide.

      Gemeenschappelijk: De energiekosten voor de gemeenschappelijke ruimtes worden verdeeld op basis het type van je kot. Als huurder van een studio betaal je bijvoorbeeld geen energiekosten voor de gemeenschappelijke keuken. De kosten voor warm en koud water worden meestal verdeeld over alle bewoners.

      In de huurovereenkomst vind je een link naar de berekeningswijze voor jouw kottype. Het contract vermeldt ook welke tellers individueel zijn. De meterstanden van jouw kot raadpleeg je in de meterkast in je gebouw. Door op een bewuste manier om te gaan met het verbruik van energie en water, bespaar je al heel wat op je afrekening.

      Tips om je energieverbruik te beperken, vind je op brik.be/KiloWattKot.

      Wanneer krijg ik mijn waarborg terug?

      Je waarborg wordt terugbetaald ten laatste twee maanden na afloop van je huurcontract. Als er schade, poetskosten, of onbetaalde huur is, worden die kosten ingehouden van je waarborg.

      Waarom betaal ik dit jaar meer dan vorig jaar?

      De huurprijzen van Brik worden jaarlijks herzien op basis van de gezondheidsindex en goedgekeurd door de raad van bestuur waarin jouw school en studenten zijn vertegenwoordigd.

      Help, ik kan mijn kot niet meer betalen.

      Breng ons onmiddellijk op de hoogte. Voor elk geval zoeken we de best mogelijke oplossing.
      Als we niet van jouw probleem afweten, krijg je automatisch aanmaningsberichten en dan kunnen de kosten oplopen.

      Houd er wel rekening mee: als je meer dan twee maanden huurachterstand hebt (zonder afspraak met Brik), kan je contract beëindigd worden